Donderdag 24/06/2021

Budgetbrillen met brille

De hele week met dezelfde bril door het leven gaan? Hoeft niet meer per se, want heel wat designers bieden nu betaalbare monturen aan. Een nieuwe wereld voor de modieuze brildragers gaat open.

Net een spelletje, zo simpel is het. Kies enkele items uit een garderobe, geef de vorm van je gezicht aan, en daar verschijnt ie dan. De bril die het beste bij je past. Een funky exemplaar, met opvallend montuur en speelse print. Je vult snel nog de sterkte van je ogen in en hopla, binnen een paar dagen ligt die mooie bril al in je brievenbus. Maar het mooiste is misschien nog wel het prijskaartje. 'Handgemaakte brillen voor slechts 98 euro, inclusief aangepaste glazen.' De slogan prijkt op de website van het Nederlandse brillenmerk Ace & Tate.

Nog niet zo lang geleden ging een bril kopen er heel anders aan toe. Bij de gerenommeerde opticien volgde een uitgebreid proces van exemplaren opzetten, afzetten, vergelijken en weer opzetten. Om vervolgens een onopvallend exemplaar te kiezen dat jaren zou meegaan. Want een montuur, dat kostte heel wat en dan had de opticien de aangepaste glazen nog niet meegerekend.

"Uiteraard vond je ook vroeger al goedkope brillen", vertelt Dick van de Niet, brillentrendwatcher en eigenaar van consultancybedrijf Not Just Vision. Maar dan doemt het beeld van de leesbrillen in de plaatselijke supermarkt op. "Wat nieuw is, is dat nu ook designbrillen voor een prikje te vinden zijn." Hoor die trendy brildragers juichen. Want wie vandaag een bril koopt, hoeft dus niet meer jaren met hetzelfde exemplaar rond te lopen. En die modetrend startte, raar maar waar, niet op de catwalk, maar bij enkele nerdy studenten.

Weg in de wildernis

Het moest de reis van hun leven worden. Vier Amerikaanse vrienden pakten hun rugzak en trokken de wildernis in. De ideale vakantie. Tot een van hen zijn bril ter waarde van 700 dollar verloor. De fun was eraf, want nergens konden ze een degelijk paar glazen vinden voor hun bescheiden budget. Teleurgesteld over hun vruchteloze zoektocht, besloten de vrienden dan maar hun eigen webshop Warby Parker uit de grond te stampen, met hippe, maar vooral betaalbare brillen.

Probleem? Meer dan eender ander modeaccessoire heeft een op maat gemaakte bril de juiste zorg nodig. En die zorg werd gedomineerd door enkele grote spelers, met hoge kosten. Dus namen de vier ondernemers het hele proces in eigen handen. Van monturen ontwerpen en vervaardigen tot glazen slijpen en rechtstreeks verkopen aan de klanten via internet, Warby Parker deed vanaf nu alles 'inhouse'.

Het werd een succes en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Overal doken nieuwkomers op die de inhouseformule van Warby Parker overnamen. In Nederland verscheen Ace & Tate, modemekka Parijs heeft Jimmy Fairly en in Duitsland vind je Found. "Er kwam een wildgroei aan zelfverklaarde designontwerpers", zegt van der Niet. "Ze kopiëren het hele concept, tot het goede doel toe. Ga maar na. Koop je een bril bij Warby Parker, dan geven ze er eentje aan een arm kind. Surf snel naar de website van het Franse brillenmerk Jimmy Fairly en daar vertellen ze net hetzelfde verhaal."

Origineel of niet, de klant lust het recept wel. Want snel en goedkoop, dat is nu net wat de hedendaagse consument wil. Wie een bril op sterkte gaat kopen in de winkel van Ace & Tate, hoeft niet lang te wachten. De bril wordt er meteen op maat geslepen met de slijpmachine en kost alles samen nog geen 120 euro. Bij Found duurt het amper twintig minuten, net voldoende tijd om tussendoor een koffie te nuttigen.

Zelfs luxemerken springen mee op de kar. De Oostenrijkse brillenmaker Silhouette, bekend om zijn luxueuze lichtgewichten, richtte begin dit jaar het nieuwe merkNeubau op. Zelfde stijl, andere prijsklasse. "Wij gebruiken roestvrij staal voor onze monturen", vertelt Daniel Liktor, de man achter Neubau. "Silhouette maakt ze uit het iets duurdere materiaal titanium. Maar, verzekert Liktor, "het blijft allemaal onvervalste, Oostenrijkse kwaliteit."

Medisch product

Ook Anton Janssens, medeoprichter van het Belgische horloge- en zonnebrillenmerk Komono, dat in het najaar met een eigen optische lijn op de markt komt, verzekert de klant van waar voor z'n geld. "Wij laten onze brillen maken bij dezelfde fabrikant als heel wat andere grote merken. Het verschil is dat zij hun waar duur verkopen, wij niet." De brillen van Komono zullen wel enkel in optiekzaken te vinden zijn. Janssens: "Ook al is de bril een fashionitem geworden, het is en blijft een medisch product."

"Een goed paar glazen moet inderdaad aan enkele voorwaarden voldoen", vertelt oogchirurg Erik Mertens. "Zo moet de brandpuntafstand ten opzichte van de pupil correct gecentreerd zijn en de glazen moeten voorzien worden van een goede antikras- en antireflectielaag. Gebeurt dat niet, dan kun je last krijgen van hoofdpijn, of droge en vermoeide ogen."

"Daarom investeren wij veel tijd in ons personeelsteam", zegt Mark de Lange, oprichter van Ace & Tate. "Dat bevat zowel gediplomeerde opticiens als medewerkers die hun ervaring in de praktijk hebben opgedaan."

Het kán dus wel, een lage prijs en toch kwaliteit. Cellulo, het materiaal waaruit de meeste monturen worden gemaakt, is erg sterk, makkelijk bewerkbaar en bovendien: helemaal niet duur. "En hoewel er verschil bestaat in de kwaliteit (en prijs, red.) van glazen," zegt Mertens, "hebben de goedkope basisexemplaren geen schadelijke gevolgen voor de ogen."

Dus ruilen we stilaan ons bezoek aan de opticien in voor een onlinebestelling. Want als we onze meubels, kledingstukken en dvd's via de computer kunnen laten leveren, waarom ook niet onze bril? Laad een foto op en bewonder jezelf virtueel met verschillende exemplaren. Het designmerk levert een handvol brillen en wat niet modieus genoeg op de neus pronkt, stuur je terug. Het enige wat je dan nog te doen staat, is de optische waarden zorgvuldig ingeven volgens het recept van de oogarts.

De meest trendy betaalbare brillenmerken van het moment

Odette Lunettes

Als fervente brildraagster besloot voormalig JIM-vj Eline De Munck een eigen lijn te ontwerpen. Deze zomer lanceerde ze haar tweede collectie uniseksmodellen.

Vanaf 189 euro, odettelunettes.com

Neubau

Het kleine broertje van het Oostenrijkse merk Silhouette zag in dit jaar het levenslicht. Het merk is genoemd naar de hippe, trendy en urban wijk in hartje Wenen en vertaalt die uitstraling in de brillen.

Vanaf 169 euro, neubau-eyewear.com/en

Ace & Tate

Het Nederlandse brillenmerk Ace & Tate startte als webshop, maar heeft intussen al 5 winkels, waaronder één in Berlijn. Deze maand opent het merk de deuren van zijn eerste Belgische flagshipstore in Antwerpen.

Vanaf 98 euro, aceandtate.nl

Found

Supersnelle bediening in de Berlijnse winkel Found. Wie niet in Berlijn geraakt, kan gratis vier brillen laten opsturen om ze uit te proberen.

Vanaf 99 euro, foundeyewear.com

Jimmy Fairly

Bij het Franse Jimmy Fairly koop je niet enkel een bril voor jezelf, maar ook voor iemand anders. Met hun 'buy one, give one'-actie geeft het merk voor elke gekochte bril een exemplaar aan minderbedeelden.

Vanaf 99 euro, jimmyfairly.com

Komono

Het Belgische Komono maakte al furore met stijlvolle horloges en zonnebrillen. Dit najaar lanceert het merk zijn allereerste optische lijn, enkel te koop bij de gerenommeerde opticien.

Vanaf 99,95 euro, komono.com

Polette

Polette bezorgt online brillen voor nog geen 50 euro en is daarmee een van de goedkoopste leveranciers.

Vanaf 6,99 euro, polette.com

Nina & Max

Binnenkort komt er een nieuwe speler op de markt, het Nederlandse Nina & Max, dat zowel online als in de betere optiekzaak verkoopt. Eentje om naar uit te kijken.

Vanaf 98 euro, ninaandmax.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234