Donderdag 26/11/2020

Budget-vliegen: goedkoper, maar niet gevaarlijker

Voor Germanwings betekent de crash het eerste dodelijke ongeval in de geschiedenis van het relatief jonge bedrijf. Goedkope vliegtuigmaatschappijen besparen op alles, van de limoenschijfjes tot het aantal koffers. Maar niet op veiligheid.

Tatara-tatara-tatara-taaah! Iedereen die wel eens met Ryanair heeft gevlogen, herkent het triomfantelijke trompetje als de wielen van het vliegtuig veilig op het tarmac zijn beland. Alweer een vlucht op tijd, schettert de stem door de luidsprekers. Een bandje, geen steward. Die zijn, om de kosten te drukken, al onderweg naar de uitgang om uw bagage uit te laden. Met het irritante bandje benadrukt Ryanair keer op keer: wij zijn net zoals alle andere vliegtuigmaatschappijen. Maar dan stipter, en veel goedkoper.

Ook op vlak van veiligheid doen goedkope vliegtuigmaatschappijen het goed. In de lijst van vliegmaatschappijen die de meeste dodelijke slachtoffers op hun naam hebben, staat er geen enkel lowcostbedrijf in de top twintig. In 1978 maakt een ongeval met een vlucht van Pacific Southwest Airlines, een van de eerste goedkope maatschappijen, 144 slachtoffers. Pas in 1996 gebeurt er opnieuw een ongeval met een lowcostcarrier, ValuJet stort dan neer in Florida.

Het zwaarste incident staat op naam van AirAsia-dochter Indonesia Air Asia, wanneer bij een crash in de Javaanse Zee op 28 december 2014 155 doden vallen.

Het trackrecord van veel grotere en duurdere maatschappijen oogt minder fraai. Trieste koploper blijft het Russische Aeroflot (10.130 doden) maar ook Air France (1.771), PanAm (1.655) en American Airlines (1.442) noteren hoge dodentallen.

In het algemeen is vliegen bijzonder veilig. Er vallen zelfs steeds minder dodelijke slachtoffers: -85 procent sinds 1970, hoewel het aantal vliegbewegingen spectaculair is toegenomen. Ondanks in het oog springende rampen zoals het neerschieten van vlucht MH17 boven Oekraïne (298 slachtoffers) en de verdwijning van MH370 (239 passagiers) bleek 2014 een van de veiligste in de geschiedenis van de commerciële luchtvaart.

Elke dag nemen zo'n 8 miljoen mensen het vliegtuig. De website Bureau of Aircraft Accidents Archives registreerde 120 crashes in 2014 - zowat het niveau van het aantal crashes in de jaren twintig.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234