Dinsdag 04/08/2020

Bruxelles Air Libre wacht op mooi weer voor metingen

Maurice Seewald (BAL):

Actiecomité luchthaven zal dwangsommen eisen

De federale regering houdt maar beter de portemonnee klaar. Over enkele dagen al kan de vereniging Bruxelles Air Libre dagelijks dwangsommen ter hoogte van 100.000 euro afdwingen voor inbreuken tegen de Brusselse geluidsnormen.

Door Kris Hendrickx

Brussel l Als het van Bruxelles Air Libre afhangt, worden de nachtvluchten geschrapt, weigert Zaventem vluchten van minder dan 600 kilometer en komt er een absoluut overvliegverbod van het Brussels Gewest.

Acht februari 2007. De rechter kent Bruxelles Air Libre het recht toe om dwangsommen te eisen als de vereniging inbreuken vaststelt op de Brusselse geluidsnormen. Het is meteen de grootste juridische slag in de geschiedenis van de Brusselse bewonersvereniging.

De gevolgen zijn niet min. Vanaf gisteren kan de vereniging 5.000 euro eisen per vliegtuig dat de strenge Brusselse geluidsnormen schendt. Dat dat niet gebeurd is, heeft alles te maken met de weersomstandigheden. "Het regent en waait te hard om metingen te doen", legt Maurice Seewald van BAL uit. "Maar zodra er verbetering komt, zetten we door."

De boetes zouden van toepassing zijn op zowat 5 procent van de vluchten op Zaventem, goed voor een totaal boetebedrag van circa 100.000 euro per dag. "Vooral tussen 6 en 7 uur 's morgens stellen we veel inbreuken vast", zegt Seewald. "Dan worden plots veel zwaardere vliegtuigen ingezet. Voor de luchthaven stopt de nacht immers al om 6 uur 's morgens, terwijl de Brusselse normen pas een versoepeling vanaf 7 uur voorzien."

Bruxelles Air Libre ziet het levenslicht midden in de jaren negentig, als de aantal vliegbewegingen gestaag boven de kaap van de 150.000 stijgt. De voorbije jaren kwam de vereniging vooral in het nieuws bij de start van de nieuwe kanaalroute dwars over het centrum van Brussel. BAL plaatste toen kaarsjes aan de beide zijden van het kanaal om de piloten aan te manen niet van hun koers af te wijken. "Het achterliggende idee was natuurlijk dat die route onzinnig is", verklaart Seewald. "Vliegtuigen kunnen helemaal geen kanaaltje van hooguit twintig meter breed volgen. In de praktijk werd voortdurend van de route afgeweken. Bovendien is de kanaalbuurt net een van de drukst bevolkte zones van het gewest."

De actiegroep telt naar eigen zeggen enkele duizenden sympathisanten die geabonneerd zijn op de nieuwsbrief, vooral inwoners uit het noorden, het noordoosten en het oosten van het gewest. De noodzakelijke centen voor gerechtelijke procedures en geluidstechnici haalt de vereniging bij enkele privédonoren en steunende leden. Andere bewonersgroepen omschrijven BAL als een organisatie met een sterke groene invloed, maar zouden graag wat meer zicht krijgen op de financiering van de vzw. Voorman Seewald wordt omschreven als een professionele twistzaaier die debatten in een mum van tijd 'tot een puinhoop kan herleiden'.

Inhoudelijk is het programma van de vereniging een stuk radicaler dan dat van bewonersgroepen in Vlaanderen. Zo pleit BAL voor een volledige afschaffing van de nachtvluchten (een punt waar de actiegroep Noordrand steeds meer sympathie voor voelt) en stelt de groep onomwonden dat een luchthaven als Zaventem geen knooppuntfunctie voor vliegmaatschappijen mag uitbouwen. Ook het ontvangen van vluchten die minder dan 600 kilometer afleggen is voor de organisatie taboe. Luchtverkeer zorgt immers voor de grootste hinder per afgelegde kilometer, stelt BAL. De vereniging pleit verder voor een totaal overvliegverbod van de negentien gemeenten, alsook van elk dichtbevolkt gebied. Die laatste eis past in de analyse van de organisatie dat Zaventem in feite een luchthaven in een stedelijk gebied is en ook als dusdanig beheerd moet worden.

Het regent en waait te hard. Maar zodra er verbetering komt, zetten we door

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234