Zaterdag 08/05/2021

Brutaal bij de sissoyen gepakt

BRUSSEL l Zijn 32ste plaat Jus de Box is sinds vorige week goed voor platinum, maar live schittert Arno (net 58) nog steeds feller dan edelmetaal. In de aanloop naar zijn solodebuut in Vorst Nationaal vulde hij de Ancienne Belgique twee keer dit weekend.

Door Gunter Van Assche

Vrijdag bewees de chevalier met 23 songs waarom hij ook alweer de peetvader van de Belgische rock genoemd wordt. Vanaf de bronstige gitaren in 'Enlève ta langue' tot de euforische samenzang in 'Les filles du bord de mer' herinnerde Arno je nu eens aan de uppercut die zijn laatste plaat is, dan weer aan zijn legendarische verleden met TC Matic, maar voornamelijk aan alle redenen waarom je je hart ooit verpandde aan rock-'n-roll.

Vandaag staat Arno Hintjens op het hoogtepunt van zijn succes: een biografie in twee landstalen ligt in de winkel, concerten op Rock Werchter en in Vorst Nationaal zijn op til, en intussen kreeg de Brusselse Oostendenaar ook de Ancienne Belgique in een mum van tijd twee maal uitverkocht.

Tijdens zijn show op vrijdag nam Arno het publiek mee op een woelige odyssee, die het ene moment naar bakboord overhelde met sputterende pletwalsfunk ('Enlève ta langue') om daarna vervaarlijk richting stuurboord te kantelen met psychedelische trips ('Ratata') en een roffelende ode aan zijn penis ('Mon sissoyen'), om uiteindelijk net niet overboord te knallen met snoeiharde lappen dondermetal ('Que pasa') of een haast epische song met kermisorgel, hoempapa en bliksemende gitaren (het voortreffelijke 'Comme à Ostende').

Alleen het schaarse rustpunt 'Les yeux de ma mère' bleek een slag in het water: terwijl Arno de schijn wekte dat hij grijsgedraaide classics als 'Oh la lala' of 'Putain putain' voor het eerst bracht, dreunde hij de ode aan zijn moeder bijna mechanisch af. De song slaagde er dan ook niet in om door te dringen tot het weekste deel van je ziel.

Dat zat wel anders wanneer Arno zijn hakkelende mélange van Ostèns, een Frans patois en ongeschaafd Engels telkens in conflict liet gaan met de weerbarstige, maar minutieuze gitaarpartijen van Geoffrey Burton. De twee spitsbroeders grepen je twee uur lang brutaal bij de sissoyen, met een rockshow op zijn brutaalst, rauwst en opwindendst. Het mag duidelijk zijn: een nieuwe 'Live in Brussels' dringt zich sinds vrijdagavond luidkeels op.

Arno speelt op Rock Werchter (30/6) en in Vorst Nationaal (26/10)

Arno staat op het hoogtepunt van zijn succes: een biografie, Rock Werchter én Vorst Nationaal

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234