Vrijdag 07/08/2020

4 vragen

Brusselse tunnels: niet opgewassen tegen hun taak

Beeld Photo News

De Leopold II-tunnel wordt twee weken afgesloten voor nachtverkeer, nadat zondag een brokstuk naar beneden viel. De Stefaniatunnel gaat voor een jaar dicht. Wat is er aan de hand in de Brusselse tunnels?

Hoe oud zijn de tunnels?

Heel wat Brusselse tunnels werden gebouwd kort voor en kort na de wereldtentoonstelling Expo 58. Zo zijn de problematische Stefaniatunnel, Rogiertunnel en Kruidtuintunnel, waar al eens brokstukken naar beneden tuimelen, al 59 jaar oud. Opvallend is dat ook de Leopold II-tunnel er beroerd aan toe is. De langste autotunnel van ons land vervangt nog maar sinds 1986 het 'tijdelijke' viaduct van Koekelberg. Alleen de NAVO-tunnel (2012) en Belliardtunnel (1989) zijn jonger.

De Leopold II-tunnel in de jaren 80.Beeld Belgaimage

Waarom werden ze gebouwd?

Met de bouw van tunnels wilden de toenmalige beleidsmakers anticiperen op de toekomstige verkeersdrukte. Ingenieurs dachten toen op zijn Amerikaans en wilden te drukke kruispunten ontlasten door er een tunnel onder te leggen. "De wagen had in die tijd overal absolute prioriteit. Nu zou er nooit meer zo'n beslissing genomen worden", zegt mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB). Nu worden net volop maatregelen genomen om wagens uit de stad te houden. "Toen was niemand tegen dat plan. De traditionele partijen vonden het zelfs geweldig en Groen of Agalev bestonden nog niet", vult Willy Miermans van Universiteit Hasselt aan.

Kún je ze renoveren?

Tenzij de toestand na onderzoek verschrikkelijk slecht blijkt te zijn, is renovatie mogelijk. Om de ernst van de situatie in kaart te brengen, moeten er boringen en metingen uitgevoerd worden op de wapening van het beton. "Valt de toestand ervan mee, dan kun je de wapening opnieuw behandelen. Anders moet je die vervangen", legt Veerle Boels, docent Bouwkunde aan de UGent, uit.

Hoeveel een renovatie zou kosten, is onduidelijk. Al zou volgens de krant L'Echo alleen al de Leopold II-tunnel 660 miljoen euro kosten. De resultaten van inspecties van 26 tunnels in het Brussels gewest zouden later deze maand duidelijkheid moeten brengen. Macharis vindt het jammer dat er nu een paniekbeleid gevoerd moet worden. "Eigenlijk moet je rustig bekijken wat je nog met die tunnels kunt aanvangen en of ze passen in de richting die je als gewest op het vlak van mobiliteit wilt uitgaan."

Waarom verkeren ze in zo'n slechte staat?

Uiteenvallende plafonds, beton vol scheurtjes, een wegdek vol putten en waterplassen, loshangende elektriciteitsdraden: er is weinig fraais te zien in het Brusselse tunnelcomplex. De reden voor zoveel ellende is simpelweg de ouderdom van de tunnels. Voor zover bekend zijn er geen bouwkundige gebreken - ook al lag de lat voor de kwaliteit van materialen zestig jaar geleden lager dan vandaag.

Maar er rijden veel meer voertuigen door de tunnels dan ooit verwacht werd. Zo krijgt de Leopold II-tunnel dagelijks 80.000 voertuigen te slikken. De trillingen en schadelijke uitlaatgassen die met zo'n massa verkeer gepaard gaan zorgen er samen met vochtinsijpeling voor dat de tunnels het hard te verduren krijgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234