Maandag 21/10/2019

Brusselse regering verbiedt dieselauto's vanaf 2030 en wil op termijn "alle voertuigen op fossiele brandstoffen" weren

File in Brussel. Beeld BELGA

De Brusselse regering heeft ingestemd met het plan van minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) om een dieselban in te voeren vanaf 2030. De minister moet ook een onderzoek voeren naar een gelijkaardige maatregel in de toekomst voor benzinevoertuigen en op korte en middellange termijn alternatieve technieken - elektrische, hybride en aardgaswagens - onderzoeken.

Voor minister Fremault is dit plan een volgende stap in de inspanningen die de Brusselse regering sinds haar aantreden heeft gevoerd om de luchtkwaliteit in het gewest te verbeteren, naast de invoering van lage emissiezone (LEZ) en het besluit over de maatregelen bij vervuilingspieken. "Ook andere Europese steden gaan in dezelfde richting", stelde ze deze namiddag in de rand van een persconferentie.

Ambitieuze maatregelen

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet reageert verheugd op het besluit van de regering om "een bijkomende stap te zetten naar een dieselban en in tweede instantie een ban voor alle voertuigen op fossiele brandstoffen". Dit moet volgens de sp.a'er de komende maanden goed voorbereid worden met alle betrokken actoren.

"Onze belangrijkste wegen zijn onze luchtwegen. Meer dan de helft van de Brusselse gezinnen heeft geen wagen, maar ademt toch de slechtste lucht van België in. Dat moet anders, een ban op diesels is een deel van de oplossing", zegt Smet. "Ik ben ook bijzonder blij dat ons pleidooi gehoord werd en er werk wordt gemaakt van een netwerk aan meetpunten voor luchtkwaliteit die de resultaten in real-time en in het straatbeeld zullen zichtbaar maken. Zo kan het draagvlak voor ambitieuze maatregelen groeien."

Opvolgingscommissie

Een opvolgingscommissie waarin de betrokken kabinetten zetelen, moet waken over de samenhang van de maatregelen op het vlak van fiscaliteit, milieu, economie, mobiliteit, zowel voor private als bedrijfsvoertuigen. In september moet de milieuminister de ministerraad een nota voorleggen over de versterking van de maatregelen inzake luchtkwaliteit, zowel inzake meetpunten, communicatie als sensibilisering.

Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) dient een samenwerkingsakkoord met de andere gewesten af te sluiten voor de strijd tegen roetdeeltjes in de keuringstations.

"Too little, too late"

Brussels Groen-parlementslid Annemie Maes vindt het plan voor een dieselban tegen 2030 een stap in de goede richting, maar ze is verontwaardigd over de reactie van minister-president Rudi Vervoort (PS) dat de dieselban nog niet verworven is. "Vervoort negeert volledig de reactie van de Brusselaars aan de schoolpoorten", aldus Maes, voor wie de minister-president nog steeds in een 'ontkenningsfase' zit.

Maes vindt het positief dat de Brusselse regering eindelijk in gang schiet en aan een dieselban wil werken, maar waarom wachten tot 2030? "Een kind van zes zal dan al achttien jaar zijn", zegt ze. Het plan voor de dieselban vindt ze "too little, too late", maar wel een stap in de goede richting. Het is volgens haar een teken dat de regering rekening houdt met de acties van de burgers.

Maar ze vraagt zich ook af waarom het nog tot september moet duren voor de maatregelen rond luchtkwaliteit klaar zijn. "En wat zal in dat plan zitten? De lage-emissiezone is vandaag nog steeds niet echt in werking", stelt Annemie Maes, die pleit voor maatregelen met directe ingang.

"Pure aankondigingspolitiek"

Dat de Brusselse regering een plan opstelt om een transitie voor te bereiden van verbrandingsmotoren richting elektrische is exact wat er nodig is. Maar diesel bannen omdat het diesel is, is een slecht idee, zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van automobielfederatie Febiac. "Een mogelijke dieselban vanaf 2030 is pure aankondigingspolitiek. Dit is lopen vooraleer je kan stappen."

Volgens Kaesemans moet eerst werk gemaakt worden van een deftige analyse. Zo niet blijven er te veel vraagtekens. Bovendien gaat zo'n transitie richting elektrische wagens veel breder dan de autosector alleen. "Want waar zijn de laadpalen in Brussel? En is er zekerheid dat een elektrische wagen tegen dan een betaalbare optie zal zijn voor de consument? Op deze manier gaan we er absoluut niet komen en zijn we de mensen aan het bedriegen."

Kaesemans wijst er ook op dat 2030 nog maar twaalf jaar verwijderd is, en dat de gemiddelde levensduur van een auto zeventien jaar bedraagt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234