Zondag 29/11/2020

Brusselse kweekschool voor reclametoppers bedreigd

De afdeling advertising design van de Sint-Lukashogeschool Brussel, hofleverancier van de beste Belgische reclamebureaus, staat op de helling.

Het is Jens Mortier, hoofd van het bekende bureau Mortierbrigade, die de kat de bel aanbindt. Wij maken ons grote zorgen, schrijft hij in naam van het publiciteitsverbond Creative Club of Belgium waar hij voorzitter van is. De Hogeschool Sint-Lukas Brussel noemt hij 'zowat de hofleverancier van nieuw reclametalent' en 'een van de hoogst aangeschreven en meest gewaardeerde opleidingen' waar 'heelder generaties topmensen van nu' zijn opgeleid.

Mortier is gealarmeerd door de boodschap die de drie docenten van de richting in juli te horen kregen: vanaf 2014 is het gedaan. "Een academische opleiding vond men niet langer relevant", zegt docente Inge Ferwerda. "De school wil besparen en zou zich voor de opleiding in reclame willen concentreren op een professionele bachelor reclame die in Gent doorgaat. Dat werd ons gemeld zonder overleg."

Het contract van een van de drie docenten aan de opleiding is voor dit schooljaar al gehalveerd. De spanningen komen voort uit de fusie van vijf creatieve hogescholen in Brussel, Gent en Leuven die moeten versmelten tot de Luca School of Arts. Advertising design is een van de afstudeerrichtingen in de vierjarige academische opleiding grafisch ontwerp aan de Hogeschool Sint-Lukas in Schaarbeek. Professionele bachelors zoals die in Gent duren slechts drie jaar en zijn bijna volledig gericht op technische en praktische aspecten van het vak. Beide opleidingen belanden nu onder één paraplu, en Ferwerda vreest dat bij advertising design de boeken dichtgaan.

Interne oefening

"De professionele opleiding in Gent doet zeer goed werk, maar in drie jaar tijd kan je studenten gewoon niet aanleren wat wij doen." Het is geen toeval, zegt Fewerda, dat verschillende oud-studenten met een eigen bureau zijn gestart of dat de Duval Guillaumes van deze wereld hen met open armen ontvangen. De brief van Mortier lokte meteen reacties uit bij de Ogilvy's, BBDO's en Saatchi's van deze wereld.

Decaan Ann Laenen verzekert dat de academische opleiding grafisch ontwerp blijft bestaan. De inhoud van de afstudeerrichting advertising design, waar jaarlijks een vijftiental leerlingen afstudeert, moet wel "kritisch" bekeken worden. De fusie van de verschillende scholen vraagt om "rationalisering en optimalisering", zegt Laenen. "We moeten op zoek naar een scherpere profilering. Het is een interne oefening waar we nog niet uit zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234