Donderdag 08/12/2022

Brusselse kunstbeurs met herwonnen elan

Optimisme voerde gisteren de boventoon onder de deelnemende galeries aan Art Brussels. "Een interessant, goed geïnformeerd publiek," luidde het bij de Aalsterse galerie S 65. Ook Jo Coucke van Deweer Art in Otegem gewaagde van "dynamiek" en "de stijgende aantrekkingskracht van Brussel op de buitenlandse verzamelaars". Adriaan Raemdonck van de Zwarte Panter in Antwerpen zag het eveneens zitten. Niet toevallig hadden de drie galeries op de openingsavond ook al verkocht.

Het is duidelijk dat de professionele leiding van Eric Everaerd van de Brusselse beurs voor hedendaagse kunst op de Heizel vruchten begint af te werpen. Negentig galeries uit binnen- en buitenland presenteren er tot en met dinsdag een kunstaanbod van een behoorlijk hoog niveau. Zoals te verwachten is de trend ook hier zichtbaar: een stijgend aandeel fotografie en ook de schilderkunst is opnieuw sterk vertegenwoordigd. De video- en installatiekunst is ondervertegenwoordigd, wat te maken heeft met de moeilijkere verkoopbaarheid van dergelijke kunst. Misschien zou het goed zijn om naar het voorbeeld van andere buitenlandse beurzen een gezamenlijk videoforum in het leven te roepen, zodat dit door toch vele kunstenaars gehanteerde medium beter aan bod zou kunnen komen. Het zo goed als ontbreken van conceptuele kunst heeft niet alleen met commercie te maken. Kunst met een overheersend conceptueel karakter is niet echt waar nieuwe generaties kunstenaars mee bezig zijn. De gewone beursbezoeker blijft jammer genoeg verstoken van de speciale tentoonstelling fotografie in de Art Club. Als de beurs volgend jaar opnieuw met een dergelijk initiatief uitpakt, mag het wat beter uit de verf komen.

De meeste galeries laten werk zien van een vijftal kunstenaars uit hun stal. Andere zoals Willy D'Huysser Gallery, met schilderwerk van Thé van Bergen, of Galerie Christine en Isy Brachot, dat als een soort Panamarenko-centrum functioneert, concentreren zich op één kunstenaar. Het leukste werk vonden we ergens in een hoekje bij Micheline Szwajcer: foto's van 'tegelvloeren' van Wim Delvoye.

Op de opening van de 16de editie, eergisteravond, bleken enkele Duitse galeriehouders onder de bezoekers al geïnteresseerd in deelname aan Art Brussels 99 (vanaf dit jaar wordt de beurs niet om de twee jaar, maar jaarlijks gehouden). Die belangstelling bevestigt het algemene aanvoelen dat Art Brussel de potentie heeft om een belangrijke kunstbeurs te worden. Niet dat het de Messe in Bazel naar de kroon kan steken, daar krijgen de standen met het oog op toekomstige deelneming een beoordeling en wordt voor de vrijgekomen plaatsen een selectie gemaakt uit de kandidaten, maar dat is ook niet meteen de ambitie.

Eric Bracke

Art Brussels in Heizelpaleis 4: zaterdag en zondag van 11 tot 20 uur, maandag tot 22 uur en dinsdag tot 18 uur. Toegangsprijs: 300 frank.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234