Zaterdag 23/10/2021

NieuwsMobiliteit

Brusselse kilometerheffing voorlopig afgevoerd

File op de Brusselse kleine ring. De kilometer­heffing moest de verkeersproblemen mee tegengaan.  Beeld Peter Hilz
File op de Brusselse kleine ring. De kilometer­heffing moest de verkeersproblemen mee tegengaan.Beeld Peter Hilz

Komt de omstreden Brusselse kilometerheffing er dan toch niet? Minister-president Rudi Vervoort (PS) gelooft niet dat de beloofde deadline van 2022 nog gehaald kan worden.

“Een pestregel voor de werkende Vlaming”, noemde N-VA-voorzitter Bart De Wever het nog in december vorig jaar. En ook MR-collega Georges-Louis Bouchez was niet opgezet met de plannen van de Brusselse regering om een intelligente kilometerheffing, ondertussen gedoopt tot ‘SmartMove’, in te voeren.

De ambitie? Het Brusselse fileprobleem deels oplossen, zorgen voor betere luchtkwaliteit en minder lawaaioverlast. Tegelijkertijd zou het de Brusselse regering jaarlijks zo’n half miljard euro moeten opbrengen.

Ook de 190.000 Vlaamse en Waalse pendelaars, en andere bezoekers van de hoofdstad, zouden de Brusselse stadstol moeten betalen, bovenop de verkeersbelasting in hun eigen gewest.

Sinds december vorig jaar staken de deelstaten maandenlang de hoofden bij elkaar om te schaven aan die tekortkomingen. Momenteel wacht de Brusselse regering op het advies van de Raad van State, dat verwacht wordt in september. Daaruit moet blijken of de kilometerheffing juridisch overeind blijft en of Brussel ze op eigen houtje kan invoeren.

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) twijfelt eraan dat het rekeningrijden er deze legislatuur nog komt. Beeld Photo News
Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) twijfelt eraan dat het rekeningrijden er deze legislatuur nog komt.Beeld Photo News

Verkiezingen op komst

Maar Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) lijkt nu zijn staart in te trekken. “Het wordt moeilijk om de slimme kilometerheffing nog in 2022 in te voeren”, zei hij in een interview met BX1. Dat was nochtans de gehoopte deadline om ‘SmartMove’ van start te laten gaan, maar de socialist denkt dat het overleg met Vlaanderen en Wallonië te veel tijd in beslag gaat nemen.

Sterker nog: Vervoort twijfelt er zelfs aan dat het rekeningrijden er deze legislatuur nog komt. “De Vlaamse regering is niet helemaal tegen het idee, maar in Wallonië verzetten alle partijen – inclusief Ecolo (en zijn eigen PS, red.) – zich ertegen. Het probleem is dat de verkiezingen van 2024 er stilaan beginnen aan te komen, waardoor het moeilijk wordt om nog akkoorden te sluiten.”

Betekent dit dat de Brusselse kilometerheffing binnenkort op de lange baan geschoven wordt? Het kabinet-Vervoort benadrukt het besluit nog steeds te steunen, maar acht het in werkelijkheid “met de huidige agenda en de stappen die nog moeten worden genomen, moeilijk”. Bij Brussels minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Ecolo) en financiënminister Sven Gatz (Open Vld) – de twee bezielers van het project – wil men niet vooruitlopen op de zaak, totdat het advies van de Raad van State op hun bureau ligt. Ook Vlaams Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld), die de deal met Brussel moet onderhandelen, wacht nog even af.

In Brusselse regeringskringen is wel te horen dat Vervoort de plannen waarschijnlijk liever wil opbergen. “Hij durft gewoon niet. Het lijkt erop dat de Brusselse socialisten van bovenaf, door de PS-partijtop, zijn teruggefloten, uit vrees om afgestraft te worden bij de volgende verkiezingen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234