Woensdag 12/08/2020

Brusselse kanaalzone leeft op

Vanaf november wordt de Brusselse kanaalzone weer een stukje hipper. Het designgrootwarenhuis Dépôt Design verhuist dan van het Brusselse centrum naar de Henegouwenkaai. De verhuizing is het zoveelste stapje in de heropleving van de zone. Over een veel grotere stap, de heraanleg van de kleine ring langs het kanaal, kunnen de Brusselse overheden het maar niet eens worden.

Brussel

Van onze medewerker

Kris Hendrickx

Bij Dépôt-Design in de Washuisstraat is het in afwachting van de verhuizing, eind oktober, totale uitverkoop. Het designgrootwarenhuis neemt volgende maand zijn intrek aan de Henegouwenkaai, op een steenworp van de Vlaamse Poort. De komst van de winkel versterkt meteen het trendy profiel dat de kanaalzone de voorbije jaren gestaag ontwikkelde: een viertal galeriehouders in het pand Kanal 20 doopten de buurt jaren geleden al om tot downtown. De zeventien collectieve kopers van loftproject Côté Canal gaven het sein dat de buurt een boel woontroeven heeft, en horecawonder Frédéric Nicolay nam nog maar net het stukje van de Dansaertstraat onder handen dat grenst aan het kanaal. Vanuit café Walvis (hoek Dansaertstraat-kleine ring) heeft de jonge centrumbewoner uitzicht op het kanaal en de Molenbeekse overkant. Aan de overzijde van de Dansaertstraat kochten en renoveerden Nicolay en zijn vennoten meteen een tiental huizen. Op de hoek is het er al een tijdje wachten op het zoveelste Nicolay-café.

De ontwikkeling van de buurt was voor Olivier Depoorter van Dépôt Design maar een van de factoren om naar Molenbeek te komen. "De belangrijkste was toch dat we hier tenminste nog een grote ruimte vlak bij het centrum vonden. De showroom groeit van 1500 m2 tot 3.000 m2. Ook de ligging langs de kleine ring is belangrijk: die zorgt voor zichtbaarheid en maakt ons gebouw toegankelijker. In het centrum, met al zijn paaltjes, konden onze vrachtwagens nauwelijks nog leveren." Dépôt Design neemt vanaf 4 november zijn intrek in de voormalige zand- en cementopslagplaats Binje en Ackermans. Twee originele laadbruggen boven het gebouw herinneren nog aan het verleden.

Hoe snel de kanaalzone zich ontwikkelt, hangt voor een flink stuk af van de manier waarop de kleine ring heraangelegd wordt. Die heraanleg moet heel binnenkort gebeuren, aangezien de tramsporen dringend aan vervanging toe zijn. De stad Brussel verdedigde een tijdje geleden nog een scenario waarbij de kaaien een heel stuk verlaagd worden, waardoor het kanaal, dat nu een achttal meter lager ligt dan de oever, zichtbaar wordt en een wandelpromenade langs het kanaal mogelijk wordt. Geen zinnig mens twijfelt eraan dat de kanaalzone op die manier in één klap een stuk populairder zou worden. De problemen bij zo'n verlaging: het autoverkeer van de kleine ring moet dan op één rijstrook in elke richting. Het Brussels Gewest vindt dat onaanvaardbaar. Bijkomende complicatie: onder de huidige kleine ring stroomt het omgeleide Zennewater. In het meest recente plan voor heraanleg beperkt architectuurbureau Bob361 de verlaging van de kaaien dan ook tot één plaats: de Ninoofse Poort, waar zo'n ingreep geen impact zou hebben op de kleine ring. "Beter dan niets", vindt de Brusselse schepen van Stedenbouw Simons. "Zo is er tenminste één plaats waar de Brusselaars de nabijheid van het kanaal kunnen voelen."

Ondertussen ontwikkelt de kanaalzone zich langzaam verder. "Trager dan ik gewenst had, maar het gebeurt wel", vertelt galeriste Yolande De Bontridder van Archetype, een van de vier galerijen die in Kanal 20 gevestigd zijn. "Dit is erg populaire woonbuurt geworden en een café als Walvis is een echte magneet. De mengeling van jonge nieuwe Brusselaars en allochtone Molenbekenaars functioneert daar ook echt. Anderzijds verandert een buurt niet zo snel. Veel mensen zijn hier eigenaar van een woning, waardoor je gerust dertig jaar mag rekenen tot een wijk verandert.

Even zuidelijker, aan de Ninoofse Poort, beweegt er ook iets. Tussen kanaal en kleine ring, op het grondgebied van de gemeente Molenbeek, ontstaat er een kantoorgebouw van 20.000 m2. Een tweede lap grond wacht nog op een concreet project. Dat er op die plek juist kantoren ontstaan, is een gemiste kans, vindt Marcel Rijdams, architect en een van de initiatiefnemers van het loftproject Côté Canal. "De Ninoofse Poort is de enige hoek van de Vijfhoek waar nog ruimte is. Ze ligt heel strategisch. Om de buurt een nieuw elan te geven zijn zowat alle invullingen interessant, als het maar geen kantoren zijn. Architectuurstudenten stelden bijvoorbeeld voor er een danstheater op te richten, iets dat op het niveau van heel Brussel zou kunnen werken. Maar de Molenbeekse burgemeester Moureaux (PS) wil daar niets van weten: kantoren leveren zijn gemeente immers meer op."

Plan om kaaien te verlagen zodat een wandelpromenade langs kanaal mogelijk wordt, zal het wellicht niet halen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234