Zondag 09/05/2021

Brusselse Botanique viert 25-jarig bestaan en staat op scherp voor tiendaagse festival Les Nuits

Een broeikas voor muziektalent

Als vanavond de eerste noten van Les Nuits Botanique weerklinken, is dat voor muzikale fijnproevers al een goede reden om de champagnekurken te laten knallen. Maar er is meer. De Botanique, het belangrijkste muziekhuis van de Franstalige gemeenschap, viert ook zijn 25ste verjaardag.

door Dirk Steenhaut

BRUSSEL l Als programmator bepaalt Paul-Henri Wauters al 21 jaar wie in 'le Bota' het podium onveilig mag maken. De geknipte man dus voor een terugblik op een kwarteeuw Brusselse concertgeschiedenis.

"Dat onze activiteiten plaatsvinden in een prachtige locatie mag nu misschien vanzelfsprekend lijken", vertelt Wauters. "Maar de serres waarin we gehuisvest zijn dienden oorspronkelijk om planten in te kweken. Veel glas en licht komen livemuziek niet per se ten goede. Het heeft ons veel tijd en energie gekost om het gebouw voor concerten bruikbaar te maken. In akoestisch opzicht zorgde een zaal als de Rotonde aanvankelijk voor heel wat hoofdbrekens, maar nu we dat probleem hebben overwonnen is het de meest gevraagde in zijn soort. Dat geldt ook voor de Orangerie. Twintig jaar geleden organiseerden we gemiddeld één concert per week, vandaag staan we voor het vijfvoudige. We zijn ook geëvolueerd van een cultureel centrum voor diverse activiteiten naar een instelling die muziek en tentoonstellingen als hoekstenen van zijn programmatie heeft gekozen. En aangezien we met gemeenschapsgeld werken, dienden we er ook de overheid van te overtuigen dat dit de juiste belissing was."

Als Centre culturel de la communauté française heeft de Botanique bepaalde programmatorische verantwoordelijkheden. "Onze missie? Lokale artiesten kansen geven om uit de schaduw te treden", zegt Wauters. "Uiteraard programmeren we veel Waalse en Brusselse bands, maar we zetten bewust ook talent uit Vlaanderen in de kijker. Voor de andere taalgemeenschap spelen, is voor hen vaak al een uitdaging. We zetten ook projecten op met de ploeg van de AB, waar we een prima verstandhouding mee hebben. Ik denk trouwens dat we in de toekomst steeds vaker complementair zullen werken."

Het afgelopen jaar organiseerde de Botanique zo'n 225 concerten met 450 groepen, waarvan 200 Belgische. "In 2008 bereikten we gemiddeld 300.000 mensen en ons publiek stijgt jaarlijks met 5 à 8 procent, maar inmiddels zitten we zeer dicht bij ons plafond. Daarom wijken we soms uit naar het Koninklijk Circus. Ook Vlamingen vinden al geruime tijd de weg naar 'le Bota'. Voor concerten van angelsaksische bands is het publieksaandeel van beide gemeenschappen ongeveer fifty-fifty, maar ook Franse cultfiguren zoals Jane Birkin kunnen op veel belangstelling uit Vlaanderen rekenen. We willen dat iedereen zich thuisvoelt in de Botanique. Precies daarom hebben we een Nederlandstalige persattaché."

Bij de Botanique werken zo'n 45 mensen. Een derde van hen staat in voor de veiligheid en het onderhoud van het gebouw, dat officieel als historisch monument staat geklasseerd. Als programmator is Paul-Henri Wauters verantwoordelijk voor alle concerten. Veel tijd om elders bands te gaan bekijken heeft hij dus niet, maar vaste prik in zijn agenda zijn South By Southwest in Texas, Les Transmusicales in Rennes, Iceland Airwaves en het Deense Spot: festivals waar je veel kunt zien in weinig tijd. "Onze zalen zijn vrij klein en dus zijn onze concerten doorgaans aan de intieme kant", zegt hij. "Daardoor komen we meestal uit bij artiesten die veel belang hechten aan een direct contact met het publiek. Ons programma gaat van elektro en folk tot indiepop en chanson, maar we gaan volop voor positivisme. Zolang muzikanten en publiek zich maar lekker voelen."

Toch is de economische crisis ook in de Botanique voelbaar. "De mensen kopen hun kaartjes niet langer weken vooraf, maar beslissen pas de avond zelf of ze naar een concert komen. Ook voor Les Nuits, ons tiendaagse festival, ligt de voorverkoop dit keer lager dan anders. Door de crisis krijgen we minder diverse culturen over de vloer en krijgen jonge, experimentele bands geen tour support meer. Grote agents investeren niet langer in hun eigen groepen, waardoor we als organisator tegenwoordig als enige alle risico's moeten dragen."

Klassiek en pop lopen in elkaar over

Als Paul-Henri Wauters al ergens trots op is, dan vooral de projecten waar hij zelf de geestelijke vader van is. Zo koppelde hij voor een aantal concerten artiesten als An Pierlé, Divine Comedy of Archive aan het Mons Orchestra of het Ensemble Musiques Nouvelles. Als klassiek geschoold pianist heeft Wauters het onderscheid tussen pop en (hedendaags) klassiek altijd kunstmatig gevonden, dus doet hij er alles aan om beide werelden in elkaar te doen overlopen. Eén van zijn aanraders tijdens het tiendaagse festival Les Nuits is dan ook Babel Live #2 op 12 mei. "Een spannende, avondvullende uitwisseling waarbij een renaissancekoor, orgelwerken van Bach, gerarrangeerde Berbermuziek, klassieke tango, de elektronica van Murcov en de stemmen van Stuart Staples van Tindersticks en Hindi Zahra betrokken zijn."

Vandaag maakt 'le Bota' deel uit van een federatie met 18 buitenlandse festivals, die onderling ervaringen uitwisselen, van elkaars expertise profiteren en gezamenlijke initiatieven opzetten. "Zo profiteren we ervan Belgisch talent buiten onze landsgrenzen een duwtje in de rug te geven. Waar we de meeste voldoening uit putten? Als de zaal volloopt en de mensen achteraf met een brede glimlach huiswaarts keren."

Programmator Paul-Henri Wauters:

We willen dat iedereen zich thuisvoelt in de Botanique

n Botaniqueprogrammator Paul-Henri Wauters: 'Ons programma gaat van elektro en folk tot indiepop en chanson. En we blijven volop geloven in positivisme.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234