Zondag 09/08/2020

Look hoes talking

Brusselse artiest Lawrence Le Doux maakt platenhoes met glas

Beeld Lawrence Le Doux & Dimitri Runkkari

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes. Deze week: Host, de nieuwe plaat van de Brusselse electrotovenaar Lawrence Le Doux, met een hoes van Le Doux en ontwerper Dimitri Runkkari.

Wanneer het Brusselse label Vlek en Lawrence Le Doux de handen in elkaar slaan, zorgt dat telkens voor vuurwerk op muzikaal én visueel vlak. Of ook Host op alle gebieden een voltreffer is, ontdekken we pas volgend jaar. Al smaakt het artwork van Le Doux’ derde release op Vlek alvast naar meer.

Op het eerste zicht lijkt de nieuwe platenhoes van Le Doux niet meer dan een stijlvol artistiek beeld. Wie echter goed kijkt, herkent de letters ‘h’ en ‘o’ in de cover, de overige twee letters van de albumtitel vindt u op de achterflap. Het ziet er misschien uit als een willekeurig artwork, maar dat is het niet, benadrukt de Brusselse muzikant.

“Je hebt labels die tevreden zijn met een doorsnee hoes”, legt Lawrence Le Doux uit. “Het publiek van Vlek daarentegen verwacht een totaalpakket. Dat is meteen ook de luxe om met dit platenlabel te kunnen werken. Je kan er experimenteren als het op een hoes aankomt.”

Marmereffect

En zo geschiedde. Dimitri Runkkari, de vaste ontwerper van Vlek, gebruikt al enkele jaren een letterpress (ambachtelijke drukmachine waarbij gewerkt wordt met loden letters, ELV.) om platenhoezen te maken. Ook voor de andere releases van Le Doux hanteerde Runkkari die techniek. “Voor mijn eerste plaat Terrestre wilden we aanvankelijk stenen in de drukmachine steken, maar dat lukte niet door de grootte en dikte van de keien. We hebben toen uiteindelijk kurk gebruikt, en dat resultaat zag er geweldig uit.”

Beeld Lawrence Le Doux & Dimitri Runkkari

“Ik hou wel van het idee dat je aan iets begint zonder dat je weet hoe het eindresultaat zal zijn. Die werkwijze zorgt voor een natuurlijke toets. We hebben er nu een sport van gemaakt om materialen te zoeken die in de machine passen”, gaat de Brusselaar verder. Na een lange zoektocht kwamen Runkkari en hij uit bij een glasplaat. “Een letterpress heeft zijn beperkingen, want je kan er niet alles doorjagen. Maar deze glasplaat was dun genoeg. Door de druk van de machine breekt het glas, wat een marmereffect geeft.”

Het heeft 4 à 5 maanden geduurd om de combinatie van glas met een letterpress optimaal te krijgen, vertelt Lawrence Le Doux. “Hoe vaker je zoiets probeert, hoe slechter voor de drukmachine, maar we moesten voldoende experimenteren om het juiste resultaat te behalen. Ik vind het maken van een hoes even belangrijk als het maken van de muziek. En geloof mij: als je de plaat vasthoudt, is het artwork nóg mooier, door het aangebrachte reliëf.”

Lawrence Le Doux: "Door de druk van de drukmachine breekt het glas, wat een marmereffect geeft."Beeld Vlek

Wanneer we hem vertellen dat het beeld – in onze ogen – weinig over de muziek vertelt, verbetert Le Doux ons. “Ik vind juist dat de kenmerken van de hoes aansluiten bij mijn muziek. Ik experimenteer ook met structuren en probeer diepgang te zoeken.”

Host van Lawrence Le Doux verschijnt op 2/2 via Vlek. vlek.xyz

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234