Donderdag 02/04/2020

Brussels Airport

Brussels minister start vreemde discussie over aantal jobs op luchthaven

Brussels minister van Werk Didier Gosuin (Défi) liet onderzoeken hoeveel mensen er op Brussels Airport werken.Beeld EPA

Brussels minister van Werk en Economie Didier Gosuin (Défi) roept op om de "tewerkstellingschantage" over Brussels Airport te stoppen. Hij liet zelf onderzoeken hoeveel Brusselaars er nu precies op de luchthaven werken, maar plaatste meteen vraagtekens bij de resultaten. Onbegrijpelijk, vindt zijn federale collega Kris Peeters (CD&V).

Brussels Airport liet vorige week nog weten dat er een derde vrachtvervoerder op het punt staat om de luchthaven te verlaten. "Er zullen dus onvermijdelijk veel jobs in België verloren gaan ten voordele van buitenlandse luchthavens", klonk het bij Brussels Airport-CEO Arnaud Feist. Daar reageert Gosuin schamper op. "De kakofonie van cijfers over de tewerkstelling op Brussels Airport die we over ons heen krijgen, heeft geen enkele wetenschappelijke basis." Fake news, concludeert de Brusselse minister.

Om duidelijkheid te scheppen liet Gosuin het Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving (HIVA) van de KU Leuven een studie uitvoeren. Daaruit blijkt dat ruim 4.000 Brusselaars voor hun job direct of indirect afhankelijk zijn van de luchthaven. Dat is 18 procent van het totaal van 22.000. Maar ook tegen die cijfers gaat Gosuin meteen in. "Daar zitten ook heel wat mensen bij die bij beveiligings- of schoonmaakbedrijven werken, maar die werken lang niet uitsluitend voor de luchthaven. We moeten de cijfers dus nog verder verbeteren." Gosuin roept federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) op om werk te maken van een methodologie "om op een objectieve en wetenschappelijke basis te komen tot één enkel cijfer".

Nochtans is dat cijfer er: Brussels Airport spreekt zelf steeds van 20.000 directe jobs op de luchthaven, waarvan er 3.000 worden ingevuld door Brusselaars. Zo'n 15 procent dus. "Ik zeg niet dat die cijfers verkeerd zijn", aldus Gosuin, "maar wel dat ze niet exact zijn. Het kunnen er meer of minder zijn".

De vraag hoeveel Brusselaars er op de luchthaven werken, is belangrijk in het kader van de discussie rond de strengere Brusselse geluidsnormen. Vlaanderen diende al twee keer een belangenconflict in tegen die maatregel, omdat haar economische belangen erdoor geschaad worden. Door de dreiging van boetes zouden immers heel wat luchtvaartmaatschappijen overwegen om de luchthaven de rug toe te keren, wat duizenden (vooral Vlaamse) jobs op de helling zou zetten. Maar ook het aantal Brusselse jobs zou dus niet te onderschatten zijn.

Steeds zelfde conclusie

Op federaal niveau wordt er hoofdschuddend gereageerd op Gosuins demarche. Die lijkt er alles aan te willen doen om het belang van de luchthaven voor Brussel te minimaliseren. Bellot wou niet reageren, minister van Werk Kris Peeters (CD&V) doet dat wel. "Minister Gosuin stelt het onderzoek dat hij zelf bestelde en een hele reeks eerdere onderzoeken in vraag. Nochtans komen die allemaal tot dezelfde conclusie: ongeveer 15 procent van de werknemers van de luchthaven komen uit Brussel", zegt Peeters. "Theoretische discussies helpen ons niet verder. We moeten de huidige jobs in Zaventem behouden en er nieuwe creëren."

Peeters benadrukt dat de luchthaven ook voor Brussel van groot belang is. Brussels Airport geldt immers als de grootste private werkgever van de Brusselaars, en het potentiële aandeel van Brussel is volgens transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) nog een pak groter. "Op de luchthaven zijn nog veel laaggeschoolde jobs. Gezien de hoge werkloosheidscijfers zou Brussel daar volop op moeten inzetten."

Gosuin speelt politiek stratego. Hij probeert zich, met het oog op de verkiezingen in 2018 en 2019, te profileren. De boodschap: hij zal niet zomaar buigen voor Vlaanderen. En passant speelt hij de hete aardappel door naar Bellot, wiens partij MR in Brussel een te duchten tegenstander is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234