Donderdag 20/01/2022

Brussels kunstenaarsduo wint Grote Prijs Canvascollectie

Een foto en twee videowerken waarin twee kunstenaars op zoek gaan naar een ver paradijs. Met hun multimediale triptiek ‘Distant Paradise’ sleepte het Brusselse artistiek duo Patrick Mascaux & Christine Wilmès gisteren de Grote Prijs van de Canvascollectie/La Collection RTBF in de wacht, goed voor 10.000 euro.

Publieksprijs tweede editie van Canvascollectie gaat naar fotograaf Eric de Ville

Eric de Ville werd voor zijn foto-tweeluik La tour de Bruxelles en automne/La tour de Bruxelles by night beloond met de Publieksprijs, ter waarde van 6.000 euro. Elly Van Eeghem en Antone Israël gingen dan weer met de prijzen voor Jonge Beeldende Kunst aan de haal.

Een foto van de Trinitysite in New Mexico, die in 1945 als testgebied diende bij de ontwikkeling van de eerste atoombom in Hiroshima. Een video van een menigte in een Mexicaanse metro. En een filmpje dat een fictieverhaal vertelt, op zoek naar een afgelegen paradijs. Voeg de drie samen en je komt uit bij de winnaar van Grote Prijs van de tweede Canvascollectie. Patrick Mascaux & Christine Wilmès exploreren in Distant Paradise de thematiek van het grensgebied en het paradijs. Op zoek naar plekken die de meeste mensen nooit te zien krijgen, en met de goesting ze zichtbaar te maken voor hun publiek. “Het werk van Mascaux-Wilmès vat alles samen wat men van een hedendaags beeldend werk kan verwachten”, vond de jury, die bestond uit de directeurs van de negen partnerkunstinstellingen en Bozar. “Vormelijke kracht, de beheersing van verschillende technieken, een origineel dispositief ten dienste van een gevoelig, politiek en actueel onderwerp. Het getuigt van een pertinente, trefzekere hedendaagse visie op de wereld van vandaag.”

Het publiek koos dan weer voor het fototweeluik La tour de Bruxelles en automne/ La tour de Bruxelles by night van de Brusselse fotograaf Eric de Ville. Dertig jaar professionele ervaring heeft hij ondertussen op de teller en zijn huidig werk bouwt hij op uit samenstellingen van foto’s die hij in zijn dagelijkse omgeving heeft genomen. Humor en reflectie gaan hand in hand. “Vertrekkend vanuit het banale gegeven van façades van huizen, slaagt hij er op humoristische wijze in het ‘Toren van Babel’-element van grootsteden, Brussel in het bijzonder, vorm te geven”, aldus jurylid Albert Baronian, die mee de eerste selectie voor de Publieksprijs maakte.

Naast de grote prijzen, werden er ook twee kleinere uitgedeeld, die voor Jonge Beeldende Kunst. De Vlaamse prijs, die een eigen tentoonstelling in de Antwerpse KBC-toren behelst, ging naar Elly Van Eeghem, afgestudeerd in de podium- en mediale kunsten aan de Universiteit Gent. Zij maakte het videowerk Toren, waarin veertig vertaalwoordenboeken opeengestapeld worden, terwijl een priester uit Pennsylvania een wankele waarheid verkondigt over de terugkeer van Jezus Christus op aarde. Volgens de jury behandelt Van Eeghem “met soberheid de moeilijke verhouding van elke jonge kunstenaar met zijn of haar vergaarde kennis, het patrimonium, de (kunst)geschiedenis en de actualiteit.” Aan Franstalige kant ging Antone Israël met de prijs lopen, een geldprijs van 3.000 euro. Met El Tren maakte de Brusselse student een installatie van een kleine trein met dia’s van herinneringen. “Zowel poëtisch als ludiek”, oordeelde de jury. “Dit werkje is niet louter een vondst, maar het resultaat van een ontluikende narratieve kracht.”

De Canvascollectie/La Collection RTBF was voor het eerst een echt Belgische wedstrijd, met deelnemers uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Er schreven zich bijna 8.000 kunstenaar met 24.000 kunstwerken in. Uit dat oerwoud van kunst heeft de jury een eigenzinnige keuze gemaakt. Waar wij Sarah Carlier met haar video van de fanfare in de box, de doorgesneden kast van Hannes Van Severen of de in de kleuren van België geschilderde deuren van David Marchandise op het hoogste schavot hadden verwacht, koos de jury voor minder direct werk, voor de reflectie en het meer doorwrochte. En dat is misschien nog de grootste les die uit het dit seizoen meer dan prima kunstprogramma getrokken kan worden: met de kunsten is het als met wolken. Iedereen ziet er iets anders in.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234