Dinsdag 01/12/2020

Brussels Jazz Orchestra: de Fanfare van de Tegenbeweging op Brosella

BRUSSEL l Het Brussels Jazz Orchestra (BJO) kan niet klagen dat het weinig werk heeft. De succesvolle bigband bestaat nu dertien jaar. Zondag spelen ze op Brosella Jazz, deze zomer volgen clubconcerten en in het najaar is er een tournee met saxofonist Dave Liebman. Intussen verscheen deze week de nieuwe cd Countermove, helemaal gevuld met composities van artistiek leider Frank Vaganée.

door Didier Wijnants

Is er een reden waarom je zolang gewacht hebt om je eigen composities op plaat te zetten?

Vaganée: "Ik heb nooit echt toegewerkt naar een oeuvre van mijn hand voor de bigband. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen voor de groep. Zelf componeren gebeurt eerder tussendoor. Dat materiaal spelen we geregeld live. Nu vonden de muzikanten dat het tijd werd om dat allemaal op plaat te zetten, vandaar. Maar zelf voel ik me nog altijd in eerste instantie een saxofonist. Dat is wat ik het liefste doe, spelen."

Maar een bigband is toch niet de meest glorieuze context voor een saxofonist? Je verdwijnt een beetje in het geheel van de blazerssectie?

"Dat is precies de uitdaging. Ik heb vroeger ook altijd in grote ensembles gespeeld, in fanfares en harmonies. Daar heb ik leren houden van het samen spelen, de sociale context van zo'n orkest, de indrukwekkende klank, de energie die vrijkomt en de impact daarvan op het publiek. In het BJO is de versmelting cruciaal, het laten samenvloeien van diverse stemmen binnen een sectie en het uitspelen van secties tegenover elkaar. Maar er zijn ook solistische passages die de spanningsboog van zo'n stuk intenser maken."

Het BJO vertrekt vanuit een herkenbare, gedegen jazztraditie. Het orkest cultiveert ook een klank die van ver herkenbaar is als vrij traditionele bigbandjazz.

"Dat klopt, onze grote voorbeelden zijn altijd Mel Lewis en Thad Jones geweest en verder de traditie van Basie, Ellington en Woody Herman. Maar toch wilden we modern uit de hoek komen. Daarom hebben we ervoor gekozen interessante ontmoetingen te organiseren. Onder leiding van Maria Schneider klinkt het orkest plots heel anders. De manier waarop zij leidt en haar ideeën verwoordt, is een hele ervaring. Kenny Werner heeft een heel andere werkwijze en muziek, maar ook hij kan iedereen meenemen in een aha-erlebnis. En zo spelen we ook heel verschillende soorten jazz. Vergelijk Bob Mintzer eens met Maria Schneider, Bill Holman of Kenny Wheeler. Het maakt ons veelzijdiger en sterker, ons spel wordt rijker. Die groei voelen we ook aan de stukken van Bert Joris, omdat we die al heel lang spelen."

Anderzijds hebben jullie geen duidelijke signatuur zoals Ellington en Basie of hedendaagse bigbands zoals de Dave Holland Big Band.

"Al lachend zeggen we wel eens dat BJO staat voor Bert Joris Orkest. We zijn op zoek naar veel verschillende kleuren en temperamenten. Dat moeten we doen. De markt is erg klein en slechts weinig organisatoren zullen het orkest zomaar twee keer na elkaar uitnodigen, laat staan drie keer. Dat geldt niet alleen voor onze situatie in België. De tijden van Ellington en Basie zijn voorbij, ook voor de grote namen van nu. De bigband van Toshiko Akiyoshi bestaat al niet meer. De laatste jaren speelde die alleen nog één keer per week in Birdland. Als de Maria Schneider Big Band op tournee is in Europa, dan hebben we het over vier of vijf concerten, niet meer. Voor ons gaat het hierom: als we veel willen spelen, dan moeten we gewoon heel wat variatie brengen in wat we doen."

Het Brussels Jazz Orchestra speelt zondag met Gianluigi Trovesi op Brosella Jazz (www.brosella.be). De cd 'Countermove' verscheen bij De Werf (www.dewerf.be)

'We zoeken naar diverse kleuren en temperamenten. Willen we veel spelen, dan moeten we heel wat variatie brengen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234