Donderdag 09/04/2020

Circulatieplan Brussel

Brussels circulatieplan: 'een catastrofe voor de handel'

20160420 BRUSSEL De voetgangerszone FOTO BAS BOGAERTSBeeld Bas Bogaerts

Morgen loopt het openbaar onderzoek naar het circulatieplan van Brussel af. In een eerdere evaluatie klonk er gejuich van burgemeester Mayeur. Maar de winkeliers spreken anders: “We gaan demonstreren”.

“Volgende week beginnen we met de voorbereidingen voor een demonstratie”, vertelt Valérie Berckmans. Ze heeft een winkel aan de Arteveldestraat waar ze haar eigen ontworpen kleding verkoopt. "Het is lente. Vroeger zetten we dan de deuren wijd open, maar met het aantal auto's dat permanent voor onze deur inde file staat, stinkt dat te erg", zegt Berckmans. Ze ging al in gesprek met burgemeester Mayeur en scheef naar aanleiding van het onderzoek dat vandaag beëindigd wordt, een brief. “We zijn nog aan het tellen, maar zo’n honderdvijftig mensen, vooral handelaren, tekenden al”, aldus Berckmans.

Sinds 29 juni 2015 is het centrum van Brussel autovrij. Ook al bij de aanleg was er ontevredenheid onder de burgers. Het openbaar onderzoek dat morgen bekend gemaakt zal worden, zal duidelijkheid moeten geven over het succes van de herinrichting van het gebied. De gemeente en het Gewest zullen op 26 april in de overlegcommissie het circulatieplan verder bespreken. "Brussel heeft geleden de afgelopen twee jaar met de lockdown na de aanslagen van Parijs en later Brussel", zegt coördinator van UNIZO Brussel, Anton Van Assche.

Gebrek aan visie

Aan de Arteveldestraat heeft Dias, die niet met zijn volledige naam in de krant wil, zijn eigen copyshop. De straat werd sinds het circulatieplan een drukke eenrichtingsweg. “Ik ben niet tegen een voetgangersgebied - integendeel. Wel ben ik tegen dít voetgangersgebied. Het is een catastrofe”, vertelt Dias. Hij zag het aantal auto’s voor zijn deur explosief toenemen. “Ik weet niet meer wat te doen”, vertelt de radeloze Dias. De grote printopdrachten leverde hij persoonlijk altijd af, maar daarvoor moet hij nu soms wel een kilometer omrijden. “Ik raak alleen maar klanten kwijt. Misschien moet ik zelfs verhuizen”, klinkt het nog.

UNIZO spreekt voortdurend met handelaren in het stadscentrum. "Ik ken weinig politieke projecten die met zo'n groot draagvlak beginnen, en dat binnen een paar maanden volledig zien verdwijnen", aldus Van Assche. De UNIZO-coördinator van Brussel wijt de problemen aan een gebrek aan visie. "Het idee is fantastisch, maar de stad heeft niet goed bepaald wie ze willen bereiken en welk soort winkels ze in het centrum willen", aldus Van Assche. "Ook klinkt het tegenstrijdig, maar het succes van de voetgangerszone hangt af van zijn bereikbaarheid met de auto. Mensen willen tot het voetgangersgebied kunnen geraken, maar dan moeten bushaltes en parkeerplaatsen wel zijn afgestemd op elkaar", aldus de coördinator. 

Stilte bij Mayeur

Op het kabinet van Mayeur blijft het voorlopig stil. "Het is voor ons te vroeg om te reageren. We willen de resultaten van het onderzoek afwachten, voordat wij ergens op ingaan", valt er te horen.

De handelaren zitten alvast niet stil. "Voor het circulatieplan werd ingevoerd, organiseerden voetgangers 'picnic the streets' op het Beursplein. Wij plannen nu hetzelfde op de Kleine Ring voor de handelaren", aldus Berckmans. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234