Zondag 25/08/2019

Brussels Airport trekt aan alarmbel: "Derde maatschappij wil vertrekken, we zijn al 12 procent vracht kwijt"

Beeld photo_news

Volgens Brussels Airport staat er een derde vrachtvervoerder klaar om de luchthaven te verlaten door het aanslepende probleem van de Brusselse geluidsboetes. De luchthaven is door de vertrekken al 12 procent van zijn volvrachtvervoer kwijt.

Vandaag maakte de Slovaakse vrachtluchtvaartmaatschappij Air Cargo Global bekend Zaventem te verlaten door de onzekerheid over de boetes die het Brussels gewest oplegt aan overtreders van de geluidsnormen. Maar daar blijft het niet bij, waarschuwt Brussels Airport nu. Nadat het Chinese Yangtze River Express al in februari vertrok, denkt nu ook een derde maatschappij, Magma Aviation, het voorbeeld te volgen.

Yangtze River Express en Air Cargo Global zijn twee volvrachtmaatschappijen die met 747's vlogen op Zaventem. Samen waren ze vorig jaar goed voor bijna 20.000 ton vracht, of bijna 12 procent van alle volvrachtvervoer op de luchthaven. "Er zullen dus onvermijdelijk veel jobs in België verloren gaan ten voordele van buitenlandse luchthavens", stelt de luchthavenuitbater.

De CEO van Brussels Airport, Arnaud Feist, herhaalt zijn oproep aan de politieke partijen om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. "De nood aan een stabiel wettelijk kader en een definitieve oplossing is dringender dan ooit", aldus de topman.

"Starre Brusselse politieke houding"

Air Cargo Belgium, de koepelorganisatie voor de bedrijven op BRUcargo, zegt dat de vandaag aangekondigde verhuis van Air Cargo Global naar Amsterdam en Praag tweehonderd banen zal kosten. "Dit is een rechtstreeks gevolg van de starre Brusselse politieke houding", zegt Geert Keirens van Air Cargo Belgium. "De verloren jobs op onze luchthaven mogen ze op hun conto schrijven."

Air Cargo Belgium, dat overigens niet gelieerd is aan de vrachtluchtvaartmaatschappij met gelijkaardige naam, gaat ervan uit dat één job gelijkstaat aan 100 ton gevlogen vracht. Aan 20.000 ton per jaar zijn er dus 200 jobs bedreigd. Het gaat hierbij niet alleen om jobs bij Air Cargo Global, maar ook om die bij bijvoorbeeld afhandelaars of transporteurs.

"Dit bewijst dat bedrijven geen boete in de bus moeten krijgen om zich bedreigd te voelen. De Brusselse regering mag dan laconiek verklaren dat het nog anderhalf jaar duurt voor de boetes effectief geïnd worden, vandaag wordt het duidelijk dat de onzekerheid en het afschrikeffect al bedrijven naar het buitenland jaagt", zegt Geert Keirens in een persbericht.

"Niet de laatste"

Volgens Air Cargo Belgium is dit wellicht niet de laatste maatschappij die vertrekt, tenzij er ingegrepen wordt. Het aantal boetes zou door de nieuwe normen meer dan vervijfvoudigen. "De Boeing 747-400 waarmee Air Cargo Global vliegt is het meest gebruikte vrachttoestel in de Westerse wereld, maar kan toch niet voldoen aan de veel te strenge normen. Nog een vijftal andere maatschappijen vliegen met dezelfde toestellen, dat ziet er dus niet rooskleurig uit", zegt Keirens.

Keirens zegt dat het afschrikeffect "reëel" is. "Van zodra de pv's uitgestuurd worden, moeten de bedrijven het geld reserveren voor de boete die dan inderdaad misschien pas anderhalf jaar later volgt. Maar dit wordt dus snel duidelijk in de boekhouding van de bedrijven en wees maar zeker dat dit ook meegenomen wordt wanneer men beslist vanaf welke luchthaven men vliegt."

Amsterdam en Praag

De laatste vlucht van het Slovaakse Air Cargo Global op de luchthaven van Zaventem is eerder deze week opgestegen. De activiteiten zouden verhuizen naar voornamelijk Amsterdam en Praag.

De maatschappij haalt de aanhoudende onzekerheid over de geluidsnormen en de mogelijke boetes aan om haar vertrek te verklaren. Air Cargo Global was met zijn twee Boeing 747-vrachtvliegtuigen actief op Brussels Airport en bestaat sinds 2013. Bij de maatschappij zelf was niemand bereikbaar voor commentaar.

"Triest en gevaarlijk signaal"

Transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) vindt het vertrek van de kleine maatschappij op zichzelf geen drama, maar spreekt wel van een triest en gevaarlijk signaal. "Ik had gehoopt dat er een oplossing gevonden zou worden vooraleer er een maatschappij zou vertrekken. Dat is nu niet gelukt. De onzekerheid voor maatschappijen is heel groot. Dat ze nu naar Amsterdam trekken, is nog pijnlijker. Daar zijn er congestieproblemen, maar nemen politici wel beslissingen. Ik hoop dat de ogen van onze politici nu opengaan."

Het dossier kan ook gevolgen hebben voor de plannen van de top van Air Cargo Global om een Belgische vrachtmaatschappij, Global Lift, op te richten. Daarvoor is een licentie (AOC) aangevraagd, "maar de politieke situatie waarin we onlangs zijn beland, is een bedreiging aan het worden voor de plannen om de maatschappij te lanceren", zo staat in een brief gericht aan verschillende politici die Belga kon inkijken. "Het is voor ons onaanvaardbaar dat maatschappijen die met 'wide-body'-vliegtuigen van en naar Brussels Airport vliegen, een proces-verbaal en boetes zouden krijgen voor overschrijding van de geluidsnormen, terwijl ze opereren volgens de federale wetgeving en op goedgekeurde routes."

De Brusselse regering besliste eind april om de aangekondigde strengere geluidsnormen boven Brussel toe te passen. Omdat de inning van de eraan verbonden boetes tot twee jaar kan duren, is er wel nog tijd om tot een structurele oplossing te komen in het dossier van de geluidsnormen. In dat dossier diende de Vlaamse regering al twee keer een belangenconflict in.

Ryanair

Lagekostenmaatschappij Ryanair heeft dan weer een manier gevonden om boetes voor geluidsoverlast boven het Brussels gewest te vermijden. Dat bleek eerder vandaag uit interne documenten van het Ierse bedrijf.

Concreet probeert de maatschappij de vliegtuigen zo snel mogelijk de lucht in te krijgen wanneer ze opstijgen vanop baan 25R, de baan die het vaakst voor vertrekken wordt gebruikt. Piloten vragen aan de luchtverkeersleiders of ze mogen vertrekken van het oostelijke beginpunt van de baan, in plaats van aan een intersectie iets verderop. Daarnaast wordt de piloten aangeraden om de motoren harder te laten draaien. Zo gaat het vliegtuig eerder de lucht in, waardoor het hoger boven de geluidsmeters rond de luchthaven vliegt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden