Donderdag 06/10/2022

NieuwsLuchthaven

Brussels Airport heeft nieuwe strategie met minder korte vluchten

Brussels Airport-CEO Arnaud Feist: ‘Een luchthaven als Brussels Airport móét een hst-verbinding hebben.’ Beeld BELGA
Brussels Airport-CEO Arnaud Feist: ‘Een luchthaven als Brussels Airport móét een hst-verbinding hebben.’Beeld BELGA

De coronapandemie heeft Brussels Airport Company, de uitbater van de luchthaven van Zaventem, de voorbije twee jaar 240 miljoen euro doen verliezen. Met een nieuwe strategie, Shift 2027, hoopt het bedrijf vanaf dit jaar uit de rode cijfers te raken. Opvallend onderdeel van de vijfjarenstrategie: minder korteafstandsvluchten.

Belga

“We willen ons netwerk optimaliseren en uitbreiden, vooral voor middellange- en langeafstandsvluchten”, zei Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport Company, op een persconferentie. “We werken aan een vermindering van het aantal korteafstandsvluchten. Dat is heel duidelijk, daar ligt niet onze toekomst.”

Maar om minder te vliegen naar bijvoorbeeld Amsterdam en Parijs, moet er een alternatief zijn met de trein. “Een verbinding met een hogesnelheidstrein is essentieel”, zegt Feist. “Een luchthaven als Brussels Airport móét een hst-verbinding hebben. We hopen dat de overheid de nodige initiatieven zal nemen.”

De vraag om een hst-verbinding leeft al langer bij de luchthavenuitbater. Een Thalys-verbinding met Parijs bestond een tijdje (2013-2015), maar werd afgeschaft wegens niet rendabel.

De vijfjarenstrategie draait rond duurzaamheid, de hubfunctie van Brussels Airport tussen verschillende vervoerswijzen en diversificatie naar andere domeinen dan de pure luchtvaart, om zo meer andere inkomstenbronnen te genereren Dat laatste element omvat onder meer plannen voor de bouw van een derde kantoorgebouw en een tweede hotel op de luchthaventerreinen.

Het element uit de strategie dat de passagiers het meest zal opvallen, is de geplande investering in een nieuwe ‘intermodale hub’. Dat is de plek waar de reizigers overstappen tussen de verschillende vervoersmiddelen (bus, trein, vliegtuig...). Tegen volgend jaar moet er een project op tafel liggen voor een meer open ruimte dan de huidige trappen- en liftenhal aan de terminal (de ‘diamant’), die ook vlottere overstappen mogelijk moet maken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234