Zaterdag 28/03/2020

Veiligheid luchthaven

Brussels Airport haalt mosterd in Israël

Topman Arnaud Feist en minister Jan Jambon stellen de plannen voor.Beeld Tim Dirven

Brussels Airport krijgt nieuwe veiligheidssystemen. Agenten die verdacht gedrag moeten herkennen, slagbomen met nummerplaat- én gezinsherkenningscamera's en een interventieteam.

Na de aanslagen van 22 maart was de federale regering genoodzaakt om in sneltempo extra veiligheidsmaatregelen te nemen op Brussels Airport. Op de toegangsweg naar de luchthaven werd een controlepost opgesteld, er kwamen drie 'prescreening'-tenten voor de vertrekhal en er werd een aantal nummerplaatherkenningscamera's geïnstalleerd. "Dat waren stuk voor stuk zichtbare maatregelen, die heel wat inzet van militairen en politieagenten vergden", zegt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). "We wisten dat dit niet houdbaar zou zijn. Daarom kiezen we nu voor minder zichtbare, maar strengere veiligheidsmaatregelen."

De opvallendste ingreep is de opleiding van de ruim 400 agenten van de luchtvaartpolitie. Zij zullen - naar het voorbeeld van de Ben Gurion-luchthaven in Tel Aviv - verdachte gedragingen van reizigers moeten herkennen. "Er zal dus niet langer op basis van leeftijd, geslacht of huidskleur gecontroleerd worden, maar puur op het gedrag van mensen", verduidelijkt Jambon. "In Israël, een land waar terreur ook heel aanwezig is, blijkt het een succes. Eén derde van onze agenten heeft de opleiding inmiddels afgerond. Daarnaast komt er een snelleresponsteam van de politie op de luchthaven, zodat bij elke verdachte handeling snel ingegrepen kan worden. De federale politie zal binnenkort ook aanwezig zijn in het operationele centrum van Brussels Airport."

Aan het einde van de A201, de toegangsweg naar Brussels Airport, komt er dan weer een nieuwe controlepost met slagbomen. Alle voertuigen zullen er gescand worden, voor verdachte of geseinde wagens zal de toegang versperd worden. Momenteel wordt nog bekeken hoeveel slagbomen er geplaatst moeten worden. De aanpassingswerken zouden in de loop van volgend jaar afgerond worden.

Tenten verdwijnen

Tot slot wordt er nog meer ingezet op gezichtsherkenningscamera's en het gebruik van politiedatabanken. "Op die manier kunnen we nog voor de reizigers de vertrekhal binnenwandelen, nagaan wie al bekend is bij de politie", aldus nog Jambon. "Deze week nog wordt er in het parlement een voorstel gedaan rond een algemene databank met passagiersgegevens, waardoor we alles kunnen centraliseren."

Dankzij al die maatregelen verdwijnen de drie prescreeningstenten. De ontmanteling start maandag. Vanaf 7 november zullen passagiers via drie aangepaste ingangen de vertrekhal bereiken. Die sassen kunnen bij noodsituaties elk afzonderlijk afgesloten worden. Het platform voor de vertrekhal blijft verboden terrein voor wagens. De kiss-and-ridezone van voor de aanslagen komt dus niet terug. Voorlopig blijven er wel nog militairen aanwezig op de luchthaven.

Het precieze kostenplaatje van de maatregelen is niet bekend, maar het zou om "verschillende miljoenen" gaan, dixit Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, dat zelf opdraait voor de infrastructurele ingrepen (portieken, camera's...).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234