Zaterdag 03/12/2022

Update

Brussels Airport geeft groen licht voor lowcostterminal

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

De raad van bestuur van Brussels Airport heeft het licht op groen gezet voor een afzonderlijke, gespecialiseerde lowcostterminal op Brussels Airport. Dat heeft topman Wilfried Van Assche vrijdag bevestigd tijdens een persconferentie. De nieuwe terminal zou in april 2009 in gebruik genomen worden en op termijn werkgelegenheid bieden voor ongeveer 9.000 mensen, van wie 3.000 rechtstreeks op de luchthaven.

Oude terminal
Het project omvat de heropening van een gedeelte van de oude luchthaventerminal en de toevoeging van een nieuwe, modulair uitbreidbare lowcostpier die in de aanvangsfase plaats moet bieden aan zes vliegtuigen tegelijk, uitbreidbaar tot vijftien. De eerste fase zal volgens Brussels Airlines ongeveer 17 miljoen euro kosten. De volledige transitzone van de oude luchthaventerminal wordt omgebouwd tot een wachtruimte, met luchthavenwinkels, restaurants en bars. De projectfase is vrijwel afgerond en Brussels Airport zal aan het eind van de zomer 2008 met de bouw van de nieuwe pier starten. De ingebruikneming van de nieuwe lowcostterminal en pier wordt verwacht in april 2009.

Strategie
De uitbreiding kadert volgens Brussels Airport in de algemene strategie van de luchthaven, die mikt op de ontwikkeling van vier belangrijke segmenten op het gebied van passagiersverkeer: full service vliegverkeer binnen Europa, vakantie/chartervluchten, langeafstandsvluchten en low cost. Momenteel is het lowcostsegment goed voor 3 procent van de vluchten op Brussels Airport. Van Assche verwacht dat tegen 2015 low cost de helft van het intra-Europese verkeer zal uitmaken.

Internationale luchthavens
"Lowcostmaatschappijen kiezen steeds meer voor grote internationale luchthavens, op voorwaarde dat ze er over een aangepaste infrastructuur kunnen beschikken", zegt Van Assche. "Vandaag wordt 3 procent van de vluchten van en naar Brussels Airport verzorgd door lowcostmaatschappijen. Voor vergelijkbare grote Europese luchthavens ligt het aandeel van die maatschappijen boven de 10 procent." Brussels Airport wil de komende jaren een vergelijkbaar niveau halen. "Door tegemoet te komen aan de reële vraag van de sector, zien we de ontwikkeling van onze luchthaven voor de komende jaren verzekerd. We zullen niet raken aan het 'full service'-aanbod waarvoor we een uitstekende reputatie genieten, zowel binnen Europa als op wereldvlak", aldus nog Van Assche.

Geen transfervluchten
De nieuwe terminal, die enkel toegankelijk zal zijn tijdens nog te bepalen openingsuren, zal niet gebruikt kunnen worden voor transfervluchten. Business of first class (met aanverwante diensten als lounges en fast lanes) horen er volgens Brussels Airport evenmin thuis. Bovendien is de terminal niet geschikt voor vliegtuigen groter dan het type C. Tot dat type behoren bijvoorbeeld de Boeing 737 en Airbus 320.

17,8 miljoen passagiers
In 2007 maakten meer dan 17,8 miljoen passagiers gebruik van Brussels Airport. De luchthaven verbindt Brussel met 227 rechtstreekse bestemmingen, uitgevoerd door 96 luchtvaartmaatschappijen. Op Brussels Airport zijn meer dan 260 bedrijven en diensten actief, goed voor 20.000 banen.

Easyjet
De lagekostenmaatschappij easyJet, die nu al vanop Brussels Airport vliegt, is tevreden. "Dit is een stap in de goede richting voor Brussels Airport, die zo erkent dat alle groei in de Europese luchtvaartsector komt van efficiënte luchtvaartmaatschappijen", zo zegt een woordvoerder van easyJet. "Elke luchthaven die wil groeien doet er goed aan een substantieel lowcostaanbod te hebben", zegt Oliver Aust van easyJet. "Dat aanbod leidt tot betere verbindingen, meer keuze voor de consument, een efficiënter gebruik van luchthaveninfrastructuur en meer toerisme", luidt het.

Vakbonden
De socialistische vakbond ACOD en de christelijke vakbond ACV zijn tevreden. "Aangezien de terminal voor de creatie van nieuwe banen zal zorgen, kunnen we de bouw ervan alleen maar toejuichen", zegt Diane Caudron van het ACOD. Ze benadrukt dat de vakbond nog geen inschatting heeft kunnen maken omtrent de gevolgen van de nieuwe terminal inzake werkgelegenheid. Bij het ACV laat men weten nog niet op de hoogte te zijn van precieze cijfers over de nieuwe banen die de terminal met zich mee zal brengen. "Toch kunnen we de bouw van de terminal alleen maar goed vinden", aldus Olivier Dedecker van het ACV, die eraan toevoegt dat het voorlopig nog toekomstmuziek is. (belga/sps/tdb/sam)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234