Zaterdag 20/07/2019

Brussels Airlines onderzoekt vervanging oudste Airbussen A330

Een Airbus A330-223 van Brussels Airlines. Beeld Photo News

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines onderzoekt de opties om zijn langeafstandsvloot Airbussen A330 te vervangen. De oudste van die toestellen hebben inmiddels 23 jaar op de teller. Ze vlogen indertijd nog onder de kleuren van het ter ziele gegane Sabena.

Brussels Airlines beschikt over een vloot van 47 vliegtuigen, waarvan negen A330's voor lange afstanden. Een tiende toestel wordt begin volgend jaar verwacht om de eerste verbinding naar Azië te verzorgen, meer concreet naar het Indiase Mumbai. Voor de vluchten binnen Europa gaat het om twintig A319's, negen A320's en negen BAE RJ100's, waarvan de dagen geteld zijn.

"We zijn bezig een aanbesteding uit te schrijven om te zien wat de markt voorstelt", verklaarde gedelegeerd bestuurder Bernard Gustin aan de gespecialiseerde website Aviation Daily. "In 2018-2019 zal het eerste lot van onze A330's van de oude generatie de vloot verlaten", verwijst Gustin naar de drie oudste kisten van ongeveer 23 jaar oud, die vroeger voor Sabena vlogen.

Leasing
De aanbesteding zal gericht zijn aan alle geïnteresseerde leasingmaatschappijen, "maar we sluiten geen alternatieven uit", aldus Gustin. Alle A330's die Brussels Airlines gebruikt, worden gehuurd. De ceo geeft aan dat een groot toestel aankopen enkel mogelijk zou zijn indien de Belgische maatschappij een filiaal zou worden van de Duitse groep Lufthansa. "Brussels Airlines als autonome maatschappij biedt me niet dezelfde keuzes als Brussels Airlines binnen een grote groep."

Lufthansa heeft 45 procent van de aandelen van SN Airholding in handen. Die bezit zowat 100 procent van de aandelen van Brussels Airlines. De Duitsers hebben sedert jaren een optie waardoor ze de overige 55 procent zouden kunnen binnenrijven. Een beslissing daarover wordt tegen oktober verwacht.

"Ik ben een grote fan van een homogene vloot", voegt Gustin er nog aan toe. Daarmee laat hij uitschijnen dat Boeing, de Amerikaanse rivaal van Airbus, niet in polepositie zou liggen voor de vervanging van de langeafstandsvliegtuigen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden