Dinsdag 24/11/2020

EconomieLuchtvaart

Brussels Airlines-moeder Lufthansa haalt buikriem aan: tot 30.000 jobs bedreigd

Beeld AP

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa moet nog dieper snijden in haar kosten om het coronavirus het hoofd te bieden. Tot 30.000 van de 130.000 jobs bij de groep zijn bedreigd. De impact bij dochterbedrijf Brussels Airlines lijkt vooralsnog beperkt.

“We zijn vastberaden om minstens 100.000 van de 130.000 werknemers van de groep aan boord te houden”, zo schrijft topman Carsten Spohr in een brief aan het personeel. Lufthansa had al gezegd dat er meer banen zouden verdwijnen dan de eerder aangekondigde 22.000, maar hoeveel meer was tot nu toe niet duidelijk. “Na een zomer die ons hoop gaf, voelen we nu dezelfde impact op onze activiteiten als bij een lockdown”, aldus nog Spohr. 

De Lufthansa-groep kan daardoor tijdens de winterperiode niet zoals gepland groeien naar de helft van het normale vluchtaanbod, maar zal slechts een kwart van de diensten aanbieden in vergelijking met vorig jaar. De groep verwacht maar een vijfde van het normale aantal passagiers. Dat komt uiteraard door de coronagolf die met hernieuwde kracht over Europa walst. Steeds meer landen hanteren striktere maatregels, en reizen lijkt er niet meteen in te zitten. De Duitse luchtvaartgroep zet daarom de tering naar de nering. Een van de maatregelen die Lufthansa nu neemt, is 125 vliegtuigen aan de grond houden die aanvankelijk opgenomen zouden worden in het winterprogramma.

“Dit is eigenlijk een logische en verstandige maatregel”, zegt luchtvaarteconoom Eddy Van De Voorde, professor emeritus aan de Universiteit Antwerpen. “Het is belangrijk om nu op de kosten te letten. Door enkel nog in te zetten op cashneutrale of -positieve vluchten verbrandt de luchtvaartgroep geen cash.” 

Brussels Airlines

De besparingsplannen gelden voor de gehele Lufthansa-groep. Daartoe behoren nog Germanwings, SWISS Air, Austrian Airlines en Brussels Airlines. Maar volgens de woordvoerster van Brussels Airlines is er geen impact op de Belgische maatschappij. “Ons besparingsplan blijft onveranderd”, zegt Kim Daenen. “Dat liep al van voor corona, maar is aangescherpt en versneld doorgevoerd.” Sinds de heropstart van de luchtvaartactiviteiten op 15 juni vliegt Brussels Airlines ook telkens cashpositief, door een proactief beleid om de rendabiliteit van elke vlucht in te schatten. Vooral Europa staat op een heel laag pitje, aldus Brussels Airlines. “Momenteel bedraagt de capaciteit zowat 20 procent en een heel volatiele vraag. De vraag naar Afrikaanse vluchten is stabieler en ligt rond de 36 procent. Voor de piekperiode rond eindejaar verwachten we daar op 52 procent te zitten.”

Vorige week maakte Lufthansa bekend dat het in de eerste negen maanden van het jaar een operationeel verlies leed van 4,1 miljard euro. Dat bedrag zal in de laatste maanden van het jaar nog beduidend oplopen, zo staat nog in de brief. Bij de vakbonden klinkt het dat de hele situatie in de luchtvaart ‘zorgelijk’ is. Anita Van Hoof (BBTK): “De bijkomende besparingen zullen wellicht neerkomen op extra tijdelijke werkloosheid bij het personeel. Als er minder vluchten zijn, heb je uiteraard minder personeel nodig. Maar van een ontslagronde is absoluut geen sprake. Wel zal de overheid de steunmaatregelen die nu lopen tot eind december moeten verlengen, anders gebeuren er drama’s”, zegt Van Hoof. Ze doelt op steunmaatregelen als tijdelijke werkloosheid met toeslag.

Ook voor de cashpositie van Brussels Airlines lijken er vooralsnog geen zorgen. Lufthansa heeft via een kapitaalverhoging 170 miljoen euro gepompt in zijn Belgische dochter. Ook de Belgische overheid heeft 290 miljoen euro in Brussels Airlines gestoken. Daarmee moet het winterseizoen, dat afgelopen weekend begon, overbrugd worden. De luchtvaartmaatschappij belooft ook dat tegen eind oktober de grote meerderheid van de aanvragen voor terugbetaling van geannuleerde vluchten verwerkt zal zijn. Op dit moment heeft Brussels Airlines naar eigen zeggen meer dan de helft van de aanvragen tot terugbetaling uitgevoerd. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234