Update
Brussels Airlines krijgt mokerslag door crisis
Brussels Airlines heeft in november 15,9% minder passagiers vervoerd in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Afgelopen maand vervoerde de luchtvaartmaatschappij 342.600 klanten. De daling is sterker dan het Europees gemiddelde van 9,3%.
Anderen nog slechter
Sommige maatschappijen presteren nog slechter dan Brussels Airlines. Het gaat onder meer om Olympic (-17,1%), Spanair (-29,2%), Icelandair (-31,8%) en Alitalia (-52,4%). Bij Olympic en Alitalia werd wel veelvuldig gestaakt. Swiss groeide dan weer (+9,1%), net als Turkish Airlines (+17,6%).
Afrika
Op vlak van de passagierkilometers (RPK, het aantal passagiers maal het aantal kilometers), profiteert Brussels Airlines van zijn Afrikaans aanbod en bedraagt de terugval slechts 10,1%. Het Europees gemiddelde is hier -4,7%. De bezettingsgraad bij Brussels Airlines daalde met 2% tot 60,1%.
Doelbewust
Brussels Airlines zegt dat het de zetelcapaciteit doelbewust heeft verminderd tijdens dit zwakke winterseizoen. Het biedt vrijwel 10% minder zetels aan binnen Europa. "We merken trouwens dat heel wat andere luchtvaartmaatschappijen nu soortgelijke capaciteitsdalingen programmeren of zelfs verdwijnen van Brussels Airport. Brussels Airlines deed dit proactief om in te spelen op de economische crisis. Anderen doen het blijkbaar retroactief."
Jaarresultaat telt
"Aan het einde van de dag zijn het niet de passagierscijfers die de juiste economische graadmeter zijn maar wel de financiële resultaten. In dat verband ziet het er naar uit dat Brussels Airlines ondanks de huidige crisis wellicht een break-even of een lichtjes positief jaarresultaat zal kunnen voorstellen en dat terwijl heel wat andere maatschappijen dieprode cijfers zullen moeten presenteren", besluit BA. (belga/mvl)