Vrijdag 21/02/2020

Brussel wil 13 procent minder dieselvoertuigen tegen 2020

Beeld photo_news

De invoering van een lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels Gewest zal er in 2020 toe leiden dat 20.000 dieselpersonenwagens en 27.000 bedrijfsvoertuigen met dieselmotor aan de kant moeten blijven staan op een totaal van 370.000 dieselvoertuigen, wat neerkomt op 13 procent. Dat verklaarde Brussels minister van leefmilieu Céline Fremault in de commissie leefmilieu van het Brusselse Parlement tijdens een minidebat over de invoering van de lage-emissiezone in het Brussels gewest. De operationaliseringsstudie van het project vindt in het eerste semester van 2017 plaats.

De LEZ kiest voor een strak tijdskader waarin vanaf 2018 de dieselvoertuigen ouder dan 20 jaar (Euro 0 en 1) uit het gewest geweerd worden, en de jaren nadien de minder schadelijke voertuigen. De minder vervuilende benzinevoertuigen vormen een soepeler pad vanaf 2020 met een verbod voor wagens die dan ouder dan 23 jaar zijn. In 2020 is het Brussels gewest taboe voor dieselvoertuigen van de Euro 3-norm of lager, goed voor zo'n 47.000 wagens of 13 procent van de dieselvoertuigen, stelde Céline Fremault in de commissie. Voor benzinewagens gaat het volgens haar om 3.500 van de 170.000 voertuigen of 2 procent, voegde ze eraan toe. Ze herinnerde eraan dat de maatregel niet geldt voor een aantal categorieën zoals vrachtwagens van meer dan 3,5 ton, prioritaire voertuigen, mobilehomes, ziekenwagens, voertuigen van mensen met een beperkte mobiliteit, motoren en oldtimers. De maatregel moet ook zorgen voor een halvering tegen 2020 van fijn stof (black carbon), aldus nog de minister.

De leden van de commissie leefmilieu, met de oppositieleden Annemie Maes (Groen), Liesbet Dhaene (N-VA) een Arnaud Pinxteren (Ecolo), hadden heel wat vragen, die vaak onbeantwoord bleven: Hoe zit het met de kalender en de planning van het project? Zal de strakke deadline gehaald worden? Waar worden de nummerplaatherkenningscamera's geplaatst? Wat is het budget? Wat zijn de sancties voor overtreders? Welke infocampagne wordt er opgezet om de Brusselaars in te lichten?

Tegen verbreding ring

Voor de zaken als de boetes, de infocampagne, het budget en de plaatsing van de camera's verwees minister Fremault naar de werkgroepen die hiervoor opgestart worden. De prijs van en de hoeveelheid aan benodigde camera's, zo'n 200 van elk 5.000 euro, gaf Fremault wel al mee. De echte in werking stelling van de lage-emissiezone wordt nog afgewacht. Daarvoor zal in samenwerking met Brussel Leefmilieu en Brussel Mobiliteit in het eerste trimester van 2017 een operationaliseringsstudie uitgevoerd worden.

De LEZ is de sleutelmaatregel in het Lucht- Klimaat- Energieplan dat de Brussels regering op 2 juni goedkeurde en dat tegen 2025 de broeikasgassen in Brussel met 30 procent moet verminderen. Reeds in 2018 worden dieselwagens ouder dan 20 jaar uit het gewest gebannen. In 2020 zal het het gaan om 13 procent van de dieselvoertuigen en 2 procent van de benzinevoertuigen.

Vanuit de meerderheid verzette Pierre Kompany (cdH) zich tegen de verbreding van de grote ring, die het Brusselse klimaatplan, en meer bepaald de lage-emissiezone in gevaar dreigt te brengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234