Donderdag 28/10/2021

Brussel stapt niet mee in HST-droom van NMBS

Hoofdstedelijke Raad rondt mobiliteitsrapport af

Brussel

Eigen berichtgeving

Er mag op het grondgebied van het Brussels Gewest best een tweede HST-terminal komen (naast Brussel-Zuid), maar niet op de plaats die de NMBS daarvoor voorziet. Dat is een van de opmerkelijke conclusies uit het rapport over 'mobiliteit in en rond Brussel' dat gisteren is goedgekeurd in de Brusselse Hoofdstedelijke Raad. Voor de raadsleden is de echte mobiliteitsprioriteit de aanleg van het Gewestelijk Expresnet (GEN).

"De NMBS moet een vervoersmaatschappij blijven en geen immobiliënmaatschappij worden." Met die woorden maakte voorzitter Willem Draps (PRL) van de commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement duidelijk dat het Hoofdstedelijk Gewest de speculatieve dromen van de NMBS niet zomaar voor feit aanneemt. De spoorwegmaatschappij heeft in Brussel-Haren, bij het rangeerstation 'Schaarbeek-Vorming', een enorm braakliggend terrein liggen dat ze graag te gelde wil maken voor de bouw van een mega-HST-complex. Ook de federale regering kwam al tot een principeovereenkomst over de bouw van een terminal voor de hogesnelheidstrein in Schaarbeek, in het kader van het Zaventem-akkoord.

Het Brussels Gewest gaat nu echter op de rem staan. Een duur, megalomaan project (kostprijs: minstens 35 miljard) dat stedenbouwkundig vloekt met de omgeving, oordeelt het Brussels Parlement. Als er een tweede HST-station nodig is, willen de Brusselse parlementsleden dat liever ter hoogte van het reizigersstation van Schaarbeek inplanten. "Het wordt tijd dat de federale overheid haar oor wat meer te luisteren legt bij de inwoners van de hoofdstad", zegt Jean-Pierre Cornelissen (FDF). "Wij zijn niet tegen een tweede HST-station als dusdanig, we vragen ons enkel af of de uitverkoren plaats wel de beste en de enig mogelijke is."

De echte prioriteit voor het openbaar vervoer in de hoofdstad is de uitbouw van het Gewestelijk Expresnet. "Het GEN moet vooral de interne mobiliteit van de Brusselaars bevorderen", waarschuwt Willem Draps. "Het kan alleszins niet de bedoeling zijn dat het net aanzet tot stadsvlucht." Nog dit jaar moet er een privaatrechtelijke structuur op poten gezet worden die de totstandkoming van het GEN coördineert. Bedoeling is dat in alle toekomstige GEN-stations in de spits minimum vier treinen per uur rijden. De uitbouw moet geleidelijk gebeuren, kwestie van niet te vervallen in irreële en onhaalbare schema's. (BE)

Voor Brussels Parlement gaat Gewestelijk Expresnet boven hogesnelheidstrein

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234