Maandag 22/07/2019

Update

Brussel krijgt Tourstart in 2019 ter ere van Eddy Merckx

Eddy Merckx tussen Anne Hidalgo (burgemeester van Parijs) en Yvan Mayeur (burgemeester van Brussel) aan Manneken Pis. Beeld Mark Baert

De Tour De France van 2019 start in Brussel. Vandaag kwamen vertegenwoordigers van Tourorganisator ASO naar het Brussels stadhuis, waar ze de startplaats bekend maakten. Naast de openingsrit organiseert onze hoofdstad ook de tweede etappe.

Le Grand Départ van de Ronde van Frankrijk in Brussel is een eerbetoon aan Eddy Merckx. De Brusselaar won in totaal vijf keer de Ronde, een eerste keer in 1969: exact vijftig jaar voor 2019. Verleden maand zette de stad haar kandidatuur nog kracht bij door op 25 juni een 50 kilometer lange fietswedstrijd door Brussel te organiseren.

Het gaat om de vijfde Tourstart ooit in ons land. Eerdere Belgische Tourstarts waren er in 1958, eveneens in Brussel, in Charleroi in 1975 en twee maal in Luik: in 2004 en 2012.

Het organiseren van de Tourstart zal de stad Brussel zo'n 15 miljoen euro kosten, blijkt uit vorige aanvragen. Daar tegenover staan ook heel wat inkomsten. In het verleden haakte Antwerpen al af om de Tourstart te organiseren door de te hoge kosten.

Naast de openingsetappe, hoogstwaarschijnlijk een tijdrit, mag Brussel de dag nadien ook een rit in lijn organiseren. Zowel de start- als aankomstplaats van die rit zal in Brussel gelegen zijn. Welk traject net wordt afgelegd, is evenwel nog niet duidelijk. Begin volgend jaar wordt daarover verder gecommuniceerd.

Tourdirecteur Christian Prudhomme: "België is het hart van het wielrennen"

"Het is geen toeval dat de start van 2019 in Brussel zal plaatsvinden", opende Prudhomme. "In 1969, in 2019 vijftig jaar geleden, won Eddy Merckx voor de eerste keer de Ronde van Frankrijk. Eddy is de grootste kampioen die we ooit gekend hebben. We waren dan ook zeer blij toen we het voorstel kregen van Yvan Mayeur en Alain Courtois om de Grand Départ in Brussel te laten doorgaan. We willen Eddy eren met deze Tourstart. België is het hart van het wielrennen. En Brussel is bovendien een wereldstad, de hoofdstad van Europa."

v.l.n.r. Voormalig wielrenner Bernard Hinault, Brussels schepen van mobiliteit Els Ampe, Eddy Merckx, Brussels schepen van milieu Ahmed El Ktibi, Brussels schepen van sport Alain Courtois en Tourdirecteur Christian Prudhomme. Beeld Mark Baert

Brussels burgemeester Yvan Mayeur: "De beste reclame voor Brussel"

"Het zal de tweede keer zijn dat Brussel de Grand Départ van de Tour ontvangt, na 1958", stak Brussels burgemeester Yvan Mayeur van wal. "We willen de eerste overwinning van Eddy Merckx eren en een Tourstart is daarvoor de unieke gelegenheid. Het zet Brussel, een kosmopolitische en architecturaal prachtige stad, bovendien extra op de kaart. Na de Spelen en WK voetbal is de Tour het grootste sportevenement ter wereld. Startsteden krijgen steeds een enorme boost. Zo'n Tourstart is de beste reclame voor stad. Geen enkele reclamecampagne, hoe duur ook, kan hetzelfde effect genereren. Het is de investering van vijf miljoen euro dan ook zeker waard."

Eddy Merckx: "Zege in 1969 de mooiste van mijn loopbaan"

De persoon rond wie het allemaal draaide, Eddy Merckx, bleef bescheiden onder alle aandacht. "Ik wil iedereen bedanken hier te zijn. En natuurlijk wil ik ASO bedanken voor de Tourstart. Mijn zege in 1969 was de mooiste zege van mijn loopbaan. De beelden van 1969 aan het stadhuis met een bomvolle Grote Markt maken nog steeds iets los bij mij. Ik was destijds ook de eerste Tourwinnaar in dertig jaar tijd."

Eddy Merckx wint de Tour in 1969. Beeld Photo News

Brussels schepen van Sport Alain Courtois: "Twee ritten in Brussel"

"Er zullen zeker twee ritten in Brussel plaatsvinden", kon Courtois bevestigen. "Daarbij zal één tijdrit zijn en één rit in lijn. De tijdrit zal de Tour de France hoogstwaarschijnlijk openen. Zowel de tijdrit als de start- en aankomstplaats van de rit in lijn zal in Brussel zijn. Over het parcours is nog niets bekend. We zitten wat dat betreft nog maar in een eerste fase. Begin 2018 zal daar meer over bekend raken. De omloop van de BXL Tour (een recreatieve fietstocht in Brussel eind juni, red.) is een mogelijke piste. Of er nog meer etappes in België zullen zijn, weet ik ook nog niet. Ook daar is nog niets over bekend. Maar het is goed mogelijk."

Courtois bevestigde dat het niet simpel was de Tour tot in Brussel te krijgen. "Er was veel concurrentie. Kopenhagen, Londen en de Vendée waren ook kandidaat. De Vendée heeft ondertussen de organisatie van de Grand Départ van 2018 gekregen. En dankzij onze argumentatie, het verhaal met Eddy Merckx, is de keuze op ons gevallen voor 2019. Het zal een grote uitdaging worden voor het Brussels Gewest, maar we zijn er klaar voor. België is het land van het wielrennen. We willen de mensen in Brussel ook aantrekken meer de fiets te gebruiken."

Beeld BELGA

Sint-Pieters-Woluwe, jeugdgemeente van Merckx, rekent op doortocht

Sint-Pieters-Woluwe, de Brusselse gemeente waar Eddy Merckx is opgegroeid, rekent erop dat de tourrit ook zijn grondgebied doorkruist. "Er bestaat een historische link tussen de gemeente, de Ronde van Frankrijk en Eddy Merckx", benadrukt Benoit Cerexhe, burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe. "Eddy is hier opgegroeid en heeft hier leren fietsen."

De ouders van Merckx woonden lange tijd in de gemeente en baatten er al die tijd een kruidenierswinkel uit. Bovendien is er ook een sportieve link, want het was eveneens in Sint-Pieters-Woluwe dat Merckx zijn eerste gele trui aantrok, nadat zijn ploeg Faema er op 29 juni 1969 de ploegentijdrit won.

De gemeente Sint-Pieters-Woluwe staat al in contact met de organisatoren van de Tour om van de etappe in Brussel een groot volksfeest te maken.

"Het is evident dat onze gemeente alles in werking stelt om de doortocht van de Brusselse etappe op haar grondgebied te vergemakkelijken en om ervoor te zorgen dat de inwoners van Sint-Pieters-Woluwe het peloton en het grootste Belgische sporticoon kunnen aanmoedigen", stelt burgemeester Cerexhe.

Het peloton in het plaatsje Ouffet in 2012 tijdens de openingsrit die van Luik naar Seraing ging. Beeld AP

Overzicht vertrekplaatsen buiten Frankrijk

1954: Amsterdam (Nederland)

1958: Brussel (België)

1965: Keulen (Duitsland)

1973: Scheveningen (Nederland)

1975: Charleroi (België)

1978: Leiden (Nederland)

1980: Frankfurt (Duitsland)

1982: Bazel (Zwitserland)

1987: Berlijn (Duitsland)

1989: Luxemburg (Luxemburg)

1992: San Sebastian (Spanje)

1996: 's-Hertogenbosch (Nederland)

1998: Dublin (Ierland)

2002: Luxemburg (Luxemburg)

2004: Luik (België)

2007: Londen (Groot-Brittannië)

2009: Monaco (Monaco)

2010: Rotterdam (Nederland)

2012: Luik (België)

2014: Leeds (Groot-Brittannië)

2015: Utrecht (Nederland)

2017: Düsseldorf (Duitsland)

2019: Brussel (België)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden