Zaterdag 23/10/2021

NieuwsBrussel

Brussel kondigt einde van fossiel autoverkeer aan: ban op diesel- en benzinewagens tegen 2035

null Beeld Peter Hilz
Beeld Peter Hilz

Vanaf 2030 zijn dieselvoertuigen niet langer welkom in de lage-emissiezone (LEZ) in Brussel. Vanaf 2035 volgen dan ook voertuigen met benzine/lpg-motoren. Dat heeft de Brusselse regering vandaag bekendgemaakt.

De Brusselse regering heeft een nieuw tijdschema vastgelegd dat het mogelijk moet maken om de dieseluitstap en de benzine/lpg-uitstap te realiseren. Het huidige tijdschema liep slechts tot 2025, dus was er een schema op langere termijn nodig. In het tijdschema 2025-2035 wordt het toepassingsgebied van de lage-emissiezone (LEZ) uitgebreid naar alle gemotoriseerde voertuigen: naast auto’s, (mini)bussen/autocars en bestelwagens, dus ook tweewielers en vrachtwagens (+3,5 ton).

Na 2036 zullen enkel de touringcars en zware vrachtwagens nog met een verbrandingsmotor (van het minst vervuilende type) toegelaten zijn in het Brussels Gewest, omdat er nog geen alternatieven voorhanden zijn. De lijnbussen kunnen nog tot 2036 rijden.

Diesel- en benzinemotoren

Vanaf 2025 zijn enkel nog dieselvoertuigen met een Euro 6-motor of recenter toegelaten; vanaf 2028 wordt dat nog verder beperkt tot de Euro 6d-motoren. Vanaf 2030 worden alle dieselvoertuigen, ook de hybride, volledig gebannen uit het gewest.

Benzine/lpg-auto’s moeten vanaf 2025 minstens aan de Euro 3-norm voldoen. Vanaf 2028 wordt dat opgetrokken naar de Euro 4-norm, vanaf 2030 geldt de Euro 6d-norm tot 2035. Vanaf dan mogen benzine/lpg-voertuigen het hoofdstedelijk gewest niet meer binnen.

Nieuw in het schema zijn scooters en motoren. Scooters op benzine, lpg en cng kunnen tot 2028 in het Brussels Gewest rijden met een Euro 5-motor. Motoren moeten aan volgende normen voldoen: Euro 3 vanaf 2025, Euro 4 vanaf 2028 en Euro 5 vanaf 2030. Vanaf 2035 worden ook zij gebannen.

Het tijdschema van de LEZ in het Brussels Gewest. Beeld rv
Het tijdschema van de LEZ in het Brussels Gewest.Beeld rv

Lage-emissiezone

Sinds de invoering in 2018 heeft de lage-emissiezone (LEZ) een grote impact gehad op de luchtkwaliteit in het Brussels Gewest. Zo verminderde de uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof, afkomstig van het vervoer, met respectievelijk 11 en 11,5 procent, benadrukte minister van Klimaattransitie en Leefmilieu Alain Maron (Ecolo).

De nieuwe maatregelen moeten ervoor zorgen dat er jaarlijks 100 tot 110 vroegtijdige overlijdens en 100 tot 350 miljoen euro aan gezondheidsgerelateerde kosten vermeden worden. De broeikasgasuitstoot van het verkeer moet tegen 2030 met 65 tot 75 procent teruggedrongen worden.

Begeleidende maatregelen

Om ervoor te zorgen dat de transitie geleidelijk gebeurt, voorziet de Brusselse regering extra begeleidingsmaatregelen. Zo komt er een ‘verkeersarmoedemanager’ binnen de Brusselse administratie om de steunmaatregelen voor de meest kwetsbare doelgroepen te versterken.

De LEZ-premie voor Brusselse kmo’s wordt versterkt en aangepast om de aankoopprijs van een elektrisch bedrijfsvoertuig en een bedrijfsvoertuig met verbrandingsmotor gelijkwaardig te maken en het leasen van voertuigen mogelijk te maken.

De regering keurde ook een gewestelijke strategische visie goed voor de uitrol van laadpalen voor elektrische voertuigen met als ambitie tegen 2035 22.000 publiek toegankelijke laadpunten te realiseren. Vanaf 2022 komen er ook mobiele controleteams. Die zullen erop toezien dat buitenlandse voertuigen die in Brussel rijden, voldoen aan de criteria van de lage-emissiezone.

Daarnaast wordt het budget voor de Brussel’Air-premie – voor wie zijn wagen van de hand wil doen – verviervoudigd en wordt de premie ook aangepast aan de inkomens van de huishoudens.

Openbaar vervoer en fietsinfrastructuur

Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) legde de nadruk op de ‘ongekende’ budgetten die vrijgemaakt worden voor mobiliteit. Dit jaar voorziet de regering bijna één miljard euro om het aanbod en de toegankelijkheid van het openbaar vervoer te verbeteren.

Maar daarnaast moet er ook ingezet worden op de fietsinfrastructuur. “We zitten op een kantelmoment. Het aantal fietsers explodeert, dus moeten wij meer investeren in infrastructuur en fietsparking”, stelde de Groen-minister.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234