Woensdag 23/09/2020

Interview

"Brussel is niet comfortabel, en dat gaat ons goed af"

Beeld Bas Bogaerts

Klinkers haten ze, maar kasseien niet. Net zo hobbelig als de hoofdstedelijke trottoirs is de muzikale route die het Brusselse BRNS ('brains') uitstippelt op zijn debuutplaat 'Patine'. Volg dit viertal door hun Brussel, een muzikaal doolhof in een stad die nooit rust, maar roest.

Het DNA van BXL is verweven met BRNS. Al gelooft de groep zelf dat eerst niet, wanneer we hen daarop wijzen. Nochtans klinkt BRNS exact zoals Brussel oogt: een broeierige stad die zichzelf niet spontaan aanbiedt. Het is een ville secrète waarvoor je enige moeite moet doen om ze te doorgronden. Soms is een ontroerend mooi uitzicht je deel, dan weer kijk je aan tegen brute chaos.

BRNS' plaat 'Patine' ontvouwt zich op eenzelfde manier. De titel verwijst trouwens naar de groenige edelroest die het viertal zo charmeert aan Brusselse daken, standbeelden en koepels. Op dat vlak vonden ze eerder dit jaar een medestander in designer Eric Beauduin, die in Brussel Deze Week vertelde: "Ik hou van patina. En patina, dat is Brussel."

Rauwe schoonheid
We zien de ogen van het viertal fonkelen wanneer we hen daarop aanspreken in de bruine kroeg Le Laboureur. Meestal eindigt de groep hier haar dag, omdat het bier er goedkoop is. "Beauduins uitspraak klopt. Er ligt letterlijk een laag roest over de stad, en eigenlijk is dat niet anders met onze muziek. 'On est donc des vrais Bruxellois!' Toch is het eerder onbewust dat we inspiratie haalden uit de looks of het ritme van de stad. Maar Brussel is ongetwijfeld in onze kleren én in onze muziek gekropen. Er zijn namelijk wel méér overeenkomsten: net als de architectuur van de stad schuwen wij de perfectie. We omarmen een rauwe schoonheid en aftakeling. In wezen schrijven we pure popsongs, maar we blinken ze niet nodeloos op."

Beeld Bas Bogaerts

"Sowieso houden we van de côtés in Brussel die het zonder al te veel glans stellen: het Noordkwartier, Josaphat, Vorst... Het mooie aan Brussel? De stad is zowel bourgeois als bohémien, even bizar als bevlogen, net zo vuil als veroverend mooi. Die gespletenheid zit ook verwerkt in onze muziek. Deze stad heeft karakter. Meer karakter dan de Scandinavische, overdreven propere metropolen. Brussel is niet al te comfortabel, en dat gaat ons wel goed af. Je moet er ook bewust willen verdwalen om de pareltjes te ontdekken. Dat is niet anders op 'Patine'. Maar we spelen het spel heus niet moeilijk. Integendeel: we zweren bij simpele instrumenten en harmonieën."

Eén opperbrein
Het is opmerkelijk hoe de vier voortdurend elkaars zinnen afmaken, alsof ze spreken vanuit één opperbrein. Ondanks de verschillende persoonlijkheden lijken ook alle neuzen in dezelfde richting te wijzen. Dat is dan weer anders dan tussen de negentien Brusselse gemeenten. Maar het verklaart wel waarom de songs meer ademen dan vroeger. Klonk hun minialbum 'Wounded' af en toe te druk - alsof elke muzikant zich ellebogend een weg probeerde te banen door een overvolle metro tijdens het spitsuur - waan je je vandaag eerder in het Josaphatpark: prachtig en uitgestrekt, maar ook spookachtig en dreigend na valavond.

Met die ambigue aanpak trok het Brusselse viertal al gauw internationale aandacht. Zo stonden ze onder meer in het voorprogramma van Yeasayer, Django Django en Cloud Nothings. In korte tijd wist BRNS zich zo op te werken tot een van de protagonisten van de Brusselse scene. Na Ghinzu en Montevideo lijkt die scene overigens opnieuw een infuus te krijgen, met Robbing Millions en Great Mountain Fire. "We zien het zelf niet als een scene", beweert de groep nochtans. "Omdat we uit elkaars vaarwater blijven: 'chacun fait son petit truc'. Maar we zien elkaar wel veel en moedigen elkaar voortdurend aan. Maar net als bij de negentien gemeenten van Brussel blijven de grenzen afgebakend. Het idee van zo'n scene is allicht ontstaan omdat heel wat groepen tegelijk op de radar verschenen."

Het kwartet leidt ons daarna langs de Keizerinlaan, waar ze hun eerste concert speelden in het voormalige RTT-gebouw. Een tijdlang werd dat onderkomen gebouw als kraakpand gebruikt voor concerten en galerieën. "We speelden in het midden, in een cirkel. Dat concert was erg belangrijk voor ons. Daar voelden we voor het eerst hoe de magie van muziek als een vonk op een publiek kon overslaan. Tijdens onze groei hebben we ook altijd veel aan Brussel te danken: in de DNA, de rockclub achter de hoek van de Beurs, zagen we heel wat groepen aan het werk die ons enigszins hebben beïnvloed. Zelf kregen we dan weer heel wat speelkansen van de Ancienne Belgique en de Botanique, die oprecht geloven in jong talent.

Beeld Bas Bogaerts

Live in Moskou
"Ook Madame Moustache ligt ons na aan het hart. Die boîte wordt al eens afgeschilderd als een toeristische trekpleister: als het antwoord op de vraag 'Waar gaan we heen na het bekende biercafé Delirium?' Toch houden we van die club: we hebben er ooit gespeeld, vlak nadat we het voorprogramma van Yeasayer mochten doen in de AB. Nog nat van het zweet begonnen we daar een tweede show: een sensationeel, onoverwinnelijk gevoel. (lacht) We houden ervan om zoveel mogelijk te spelen. Daarom willen we ook zo vaak mogelijk in het buitenland toeren. Voor de plaat uitkwam, speelden we zelfs al twee verschillende keren in Moskou. Eén keer trouwens als headliner op een festival, al was er geen kat die ons kende. (lacht)"

"Hoe we daar terechtkwamen? Een concertpromotor, die ook Kaiser Chiefs heeft gelanceerd in Rusland, blijkt als missie te hebben om zoveel mogelijk buitenlandse muziek te importeren. Tijdens onze soundcheck onderwees hij het publiek een kwartier lang over Belgische pop, zoals dEUS en Ghinzu. Heel eigenaardig. Maar daar mag ons verhaal niet stoppen. Onze droom is om voor zo veel mogelijk nationaliteiten te spelen, en onze muziek te laten binnen sijpelen in zoveel mogelijk verschillende landen. Dat zal ook wel een Brussels trekje zijn, zeker? De hele wereld ontvouwt zich aan onze voordeur."

Patine verschijnt vrijdag bij PIAS. BRNS speelt op 10 oktober in de AB en op 18 december in STUK, Leuven. www.brns.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234