Zondag 17/11/2019

Milieu

Brussel en Gent bannen oude diesels

Beeld Stefaan Temmerman

Na Antwerpen zullen ook Gent en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vervuilende wagens van hun grondgebied weren. Brussel stelt de zogenaamde lage-emissiezone al in 2018 in, Gent volgt in 2020.

Om de luchtkwaliteit te verbeteren, moeten de meest vervuilende wagens vanaf 2020 uit de Gentse binnenstad blijven. Daarbij wordt vooral naar dieselwagens gekeken. De controle zal onder meer via mobiele scanvoertuigen en camera's gebeuren, niet met een vaste infrastructuur van slimme camera's zoals in Antwerpen.

De plannen zijn gebaseerd op het kader dat de Vlaamse overheid eerder dit jaar definitief heeft goedgekeurd. De precieze invulling van de lage-emissiezone (LEZ) moet nog gebeuren, zoals het gebruik van tarieven die vervuilende wagens toelating geven tot de zone.

De LEZ komt er, maar wordt pas over een paar maanden formeel goedgekeurd op de gemeenteraad. Gents milieuschepen Tine Heyse (Groen): "We werken eerst nog aan een pakket ondersteunende maatregelen." Die zijn er al, zoals subsidies voor elektrische fietsen of autodelen, maar worden nog uitgebreid. Ook de impact van de maatregel op de laagste inkomens, die vaker met oudere modellen rijden, wordt nog onderzocht.

Vanaf 2017 lanceert de stad een sensibiliseringscampagne om burgers en bedrijven te laten kennismaken met de nieuwe regels. "We willen vermijden dat iemand een tweedehandsauto koopt die niet meer is toegelaten", zegt Heyse.

Brusselaars moeten zich sneller aanpassen. Over nauwelijks anderhalf jaar worden de meest vervuilende dieselwagens, die dateren van voor 1997, uit het hele gewest geweerd, behalve de paar plaatsen op de ring die op Brussels grondgebied liggen. De combinatie van een netwerk van automatische nummerplaatherkenning (ANPR) en parkeerwachters zal het hele grondgebied kunnen controleren. Wie de LEZ niet respecteert, wordt beboet.

In tegenstelling tot Antwerpen, en mogelijk Gent, zullen er geen tarieven zijn die vervuilende wagens toch toelaten. "Eigenlijk is het de bedoeling om 0 euro boetes te innen", zegt Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a), die het instellen van de milieuzone een kwestie van gezond verstand noemt.

Euronorm 0 en 1

Eind april stelde de Europese Commissie ons land nog in gebreke omdat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de stikstofdioxidenorm al te lang overschrijdt. Met dit plan wil Brussel de gemoederen bedaren en de luchtkwaliteit verbeteren. Het begint met dieselwagens met de zogenaamde euronorm 0 en 1, van voor 1997, en in de jaren die volgen verstrengen de regels gradueel. William Todts van milieu-ngo Transport & Environment noemt het een goede zaak. "Maar ik weet niet of het veel zin heeft om euronorm 0 en 1 van de weg te halen. Als je die uit de Wetstraat plukt, heb je nog altijd een autosnelweg in het midden van je stad."

In tegenstelling tot Gent zal het Brussels Gewest geen extra subsidiemaatregelen treffen. Er wordt vooral verder ingezet op een beter toegankelijke mobiliteit: fietsinfrastructuur, autodelen en openbaar vervoer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234