Woensdag 20/01/2021

Brussels Arts Day

Brussel, de kunstmagneet van de Benelux

Beeld Artur Eranosian

Vandaag opent het galerieseizoen in Brussel met de achtste editie van de Brussels Art Days, een driedaags evenement waaraan dertig galeries en acht non-profitkunstruimtes deelnemen. 'Alle jonge Franse kunstenaars wonen nu in Brussel', zegt Dirk Snauwaert, directeur van kunstcentrum Wiels in Vorst.

The New York Times wijdde er deze zomer een ruim artikel aan: Brussel is een opvallend sterke kunststad geworden. Snauwaert beaamt wat de Amerikaanse krant schrijft: "De voorbije jaren heeft Brussel veel internationale galeries aangetrokken. Almine Rech en de New Yorkse Barbara Gladstone waren hier al langer neergestreken. Daar zijn de Parijse galeries Nathalie Obadia en Daniel Templon bijgekomen. Zij hebben voor hun bijhuis allemaal voor Brussel gekozen."

Er zijn ook binnenlandse verschuivingen. Een topgalerie als Micheline Szwajcer - die onder anderen Ann Veronica Janssens, David Claerbout en On Kawara vertegenwoordigt - verruilde Antwerpen voor Brussel en betrok vorig jaar een pand tegenover het Justitiepaleis samen met galeries als Jan Mot en Cathérine Bastide. Uit Antwerpen vertrokken rond dezelfde tijd het kunstenaarsinitiatief NICC en galeries als Office Baroque en Kusseneers. Galerie Van der Mieden daarentegen verkast deze herfst, na enkele jaren Brussel, toch weer terug naar Antwerpen.

Maar Brussel heeft Antwerpen intussen overvleugeld als galeriestad, zegt Dirk Snauwaert. "In de Benelux is Brussel de grootste magneet. Hoe dat komt? Het is een combinatie van factoren: Brussel is een Europees beslissingscentrum en trekt veel mensen aan die tijdelijk of langdurig in of rond de stad komen wonen. Het gaat om een hoger opgeleid publiek met koopkracht heeft.

"Er is ook zoiets als het TEFAF-effect. De grootste kunst- en antiekbeurs mag dan jaarlijks in Maastricht plaatsvinden, wij merken dat veel belangstellenden via Brussel komen.

"Je hoort wel vaker dat er in Berlijn vooral kunst gemaakt wordt en dat in Parijs vooral kunst verkocht wordt. Brussel combineert die twee. Kunst moet in Brussel vooral verkoopbaar zijn. Brussel heeft als kunstmarkt trouwens een rijke traditie, denk aan de gouden jaren van het symbolisme rond de vorige eeuwwisseling. Ik denk dat we nu nog maar aan het begin van een evolutie staan. Maar de kunstwereld zal zich goed moeten bezinnen: zijn we multicultureel of willen we provincialistisch blijven?"

Snauwaert wijst ook op de veilinghuizen als barometer. "Er zijn in Brussel meer en meer veilinghuizen actief. Niemand kan het zich permitteren om in Brussel geen uithangbord te hebben: Lempertz uit Keulen, Dorotheum uit Wenen, Bonhams uit Londen, Cornette de Saint Cyr uit Parijs. Ze zijn er allemaal."

Dirk Snauwaert.Beeld Artur Eranosian

Betaalbare ateliers

Snauwaert is vooral verheugd over de vele kleinere, niet-commerciële initiatieven die kunstenaars nemen in leegstaande garages of fabriekspanden. "Zo'n tiental initiatieven zijn gebundeld in The Walk, met een website." Dirk Snauwaert wijst erop dat Brussel nog altijd zeer in trek is bij jonge kunstenaars. "Huizen en ateliers zijn in Brussel nog makkelijk te vinden en zeer betaalbaar. In Parijs moet je maanden zoeken en is het zeer duur, Londen is onbetaalbaar en Berlijn wordt almaar duurder. Dat is ook de reden waarom zowat alle jonge Franse kunstenaars nu in Brussel zitten."

Tegelijk relativeert Snauwaert: "Brussel is een groot regionaal kunstcentrum, maar is natuurlijk niet te vergelijken met Londen of Parijs. Er is in Brussel geen aandacht om een kunstbiënnale op te zetten. Op het vlak van podiumkunsten is KunstenFestivaldesArts daarentegen wél een van de meest opgemerkte fora in Europa. Volgend jaar wil Wiels met KFDA samenwerken voor een project met kunstenaar Sammy Baloji. In 2017 gaan we met het KunstenFestival iets groots opzetten voor ons tienjarig bestaan, kort voor de opening van de Brussels Art Fair."

Vijf galeries die u moet bezoeken

Galerie Xavier Hufkens toont laat werk van de Frans-Amerikaanse grande dame Louise Bourgeois (1911-2010): textielsculpturen en gouaches.

In Galerie Jan Mot is recent werk te zien van de Nederlandse videokunstenares Manon De Boer, die al lange tijd in Brussel woont en werkt.

Bij Micheline Szwajcer toont Dan Graham een nieuw paviljoen waarin hij de relatie tussen architectuur en de psychologische effecten ervan als uitgangspunt neemt.

Super Dakota maakt plaats voor een groepstentoonstelling, waar onder meer werk van Bruce Nauman te zien is.

Bij Hopstreet is de Zweedse kunstenares Veronica Brovall te gast met sculpturen en collages. (ER)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234