Maandag 23/09/2019

Brullende sportwagen is passé

De tijd dat sportwagens je bij het stoplicht met een vernederende brul achter zich lieten, lijkt voorbij. In plaats daarvan maakt de zachte woesjhhhh van de elektrische auto furore op de tweejaarlijkse autobeurs in Frankfurt.

Zaterdag opent de Internationale Automobilausstellung de deuren voor het publiek. In helverlichte stands tonen Duitse autofabrikanten er hun volledig elektrische modellen, vele met vermogens die tot voor kort waren weggelegd voor de duurste sportwagens.

Opmerkelijk, want de oppermachtige Duitse auto-industrie zag lange tijd weinig in elektrische aandrijving. De dieselmotor, zei Volkswagen-topman Winterkorn enkele jaren geleden nog, zou nog jarenlang de drijvende kracht zijn, vanwege zijn efficiëntie en lage CO2-uitstoot. Hybridetechnologie wordt inmiddels door de Duitsers omarmd, maar aan puur elektrische aandrijving leek alleen BMW zich te wagen.

Alleen is diesel - in Europa de belangrijkste brandstof - niet meer zo populair. Politici keren zich ervan af, omdat gebleken is dat zelfs de schoonste motoren in de praktijk lang niet zo fris blijken als de folders beloven; de stad Parijs wil dieselauto's binnen enkele jaren zelfs uitbannen.

Los van luchtvervuiling lijkt de wens tot een fors lagere uitstoot van het broeikasgas kooldioxide alleen realiseerbaar met puur elektrische aandrijving, al dan niet met accu's of brandstofcel.

Gelukkig voor de industrie is de tijd voorbij dat elektrische auto's als suf en onpraktisch werden gezien. Met dank aan het Amerikaanse merk Tesla, dat het slome imago vermorzelde met de Model S. Tesla's luxeauto haalt vierhonderd kilometer op een acculading; zijn jongste model schiet zichzelf in 2,8 seconde van 0 tot 100 kilometer per uur, sneller dan de allersnelste Porsche 911.

Dus is het roer ook bij Europa's grootste automakers om. VW kondigde in Frankfurt maar liefst twintig nieuwe hybride of puur elektrische auto's aan voor 2020. "Volkswagen vindt zichzelf opnieuw uit", zoals grote baas Winterkorn het nu zegt.

Audi, onderdeel van het concern waartoe VW ook behoort, liet een elektrische e-tron zien, die vijfhonderd kilometer op een acculading kan rijden en Porsche toonde de beeldschone Mission E, een eveneens volledig elektrische sportwagen. De e-Porsche sprint in 3,5 seconde naar de 100 en kan ook vijfhonderd kilometer op een acculading.

Het gaat nog om studiemodellen, waarvan de productie op zijn vroegst tegen het einde van het decennium op gang komt. De veelbelovende cijfers laten dus niet zien wat deze auto's nu al kunnen. Potentieel geïnteresseerde kopers moeten ze dus beschouwen als een indicatie voor straks. Daarmee zijn de Audi en de Porsche vooralsnog papieren tijgers.

Het blijft gokken

De ontwikkeling van een puur elektrische auto is nog altijd een gok, met name voor Porsche. Het merk worstelt met een vergelijkbaar dilemma als motorfabrikant Harley-Davidson, waarbij het motorgeluid een belangrijke rol speelt bij de 'beleving'. Harley - met het kenmerkende plof-plof-plof-geluid - kwam onlangs met een elektrische motorfiets, en dat studiemodel viel niet bij iedereen in goede aarde.

Het is dus de vraag of de bestuurder 'met benzine in de aderen' zich zal laten overhalen door het elektrische gesuis van de nieuwe Porsche - een van de redenen waarom BMW bij zijn semi-elektrische sportwagen i8 het motorbrulletje van de driecilinder met microfoons en luidsprekers versterkt tot de bronstige vroaaarrrr uit de stripboeken van Michel Vaillant.

Aan de andere kant is het gesternte voor elektrisch gunstig. De recente verkoopcijfers in Europa lijken de benodigde miljardeninvesteringen voor de overstap een steuntje in de rug te geven: in augustus werden 11 procent meer auto's verkocht.

Dat is goed nieuws, al blijkt de groei vooral te komen uit grote SUV's. De reden? De aantrekkende economie en de lage olieprijs, waardoor consumenten weer makkelijker minder zuinige, grote auto's aanschaffen. Hetzelfde patroon is zichtbaar in de VS. Misschien blijft de motorbrul toch iets langer onder ons dan gedacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234