Maandag 24/02/2020

Brugs filmfestival Cinema Novo zet Japanse cineasten van toen en nu in de spotlights

Van oude meesters tot nieuwe helden

De 26ste editie van Cinema Novo verzamelt vanaf vanavond tot volgende week zondag het beste uit de driecontinentencinema (Azië, Latijns-Amerika en Afrika). Het festival focust dit jaar op Japan, van oude meesters tot nieuwe helden. Openingsfilm is dan ook niet toevallig Still Walking, van de hand van de Japanner Hirokazu Kore-eda.

DOOR CHRISTOPHE VERBIEST

Brugge l Departures, Oscarwinnaar als beste niet-Engelstalige film, prijkt helaas niet op de affiche. De catalogus was al gedrukt toen Yojiro Takita zijn beeldje in de lucht mocht steken. Maar geen nood, de retrospectieve biedt in een twintigtal films een overzicht van wat de Japanse cinema de laatste halve eeuw te bieden had.

Daarmee is meteen ook het pijnpunt van deze retrospectieve blootgelegd: omdat de oudste film van 1959 dateert mist hij deels de envergure van Cinema Novo's Chinaretrospectieve van vier jaar geleden, toen er zelfs een stomme film op het programma stond. Maar anderzijds is de beperkende keuze ook begrijpelijk, want Japan heeft een enorme filmproductie: momenteel is het land kwantitatief de derde cinemanatie ter wereld.

De start in '59 impliceert dat er geen film getoond wordt van de toen al overleden Kenji Mizoguchi, maar de overige twee van de zogenaamde Grote Drie, Akira Kurosawa en Yasujiro Ozu, staan wél op de affiche. Het getuigt van durf dat het festival niet de usual suspects van deze regisseurs programmeert, geen The Seven Samurai of Tokyo Monogatari dus, maar wel High and Low, een grootsteeds ontvoeringsdrama en een van Kurosawa's beste films. Daarnaast wordt ook Ohayo vertoond, een innemende komedie van Ozu. De films dateren uit respectievelijk '63 en '59, een tijdsgewricht waarin de cinema in de hele wereld een gedaanteverandering onderging. Denk maar aan de nouvelle vague in Frankrijk of de modernistische films van Antonioni en Fellini in Italië. Zo gebeurde het ook in Japan, waar jonge wolven aan de deur van de oude meesters krabden.

Ozu is altijd een einzelgänger geweest, wiens werk niet te vergelijken valt. Ohayo is dan ook een Ozu pur sang. Kurosawa daarentegen is wel altijd vatbaar geweest voor invloeden van buitenaf. High and Low is een knap staaltje van hoe je stijl kunt vernieuwen zonder je eigenheid op te geven. Tot de meest spraakmakende van de jonge wolven die in de jaren '60 in de Japanse filmstudio's de macht probeerden te grijpen, maar uiteindelijk kozen voor onafhankelijke producties, behoren natuurlijk Nagisa Oshima (The Pleasures of the Flesh), Hiroshi Teshigahara (Woman in the Dunes) en Shohei Imamura. Van die laatste vertoont het festival een van zijn latere werken: het post-Hiroshimadrama Black Rain. Tussen De Grote Drie en Japanse new wave zit een wat vaak vergeten generatie, die op Cinema Novo vertegenwoordigd wordt door Kaneto Shindo (The Naked Island).

Het festival houdt ook de vinger aan de pols van de hedendaagse cinema, met films van enkele van Japans beste regisseurs van de voorbije jaren. Daarbij onder meer Shinji Aoyama (het bijna vier uur durende Eureka), Kiyoshi Kurosawa (zijn nieuwe Tokyo Sonata) en Shunji Iwai (Hana & Alice). Iwai is in ons land niet zo bekend, maar door zijn uitdagende visuele keuzes is hij zonder twijfel een van de boeiendste regisseurs van zijn generatie. Alleen anime komt er in dit Japanprogramma wat bekaaid vanaf met Ponyo on the Cliff by the Sea. De nieuwe film van Hayao Miyazaki is best leuk, maar bij lange na niet zijn beste. Desalniettemin: wie de Japanse cinema wil ontdekken zal ogen tekortkomen, zelfs zonder Departures.

Cinema Novo van donderdag 12 tot zondag 22 maart in Cinema Lumière en Cinema Liberty in Brugge. De openingsfilm Still Walking en de slotfilm Linha de passe worden vertoond in het Concertgebouw. Info: www.cinemanovo.be.

Met 'High and Low' staat een van de beste films van Akira Kurosawa geprogrammeerd

n Hana & Alice van Shunji Iwai vertegenwoordigt de hedendaagse Japanse cinema. Iwai boeit door zijn uitdagende visuele keuzes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234