Zondag 24/01/2021

Review

Bruce Springsteen - 'The Album Collection Vol.1 1973-1984'

Beeld rv

Nu Bruce Springsteen een van de meest productieve fases van zijn carrière doormaakt, is de timing perfect om terug te blikken op zijn vroege jaren. Op zijn eerste zeven platen legt hij een foutloos parcours af, en ze klinken vandaag beter dan ooit.

Je ziet het wel vaker bij classics die opnieuw worden uitgebracht: als er geen noemenswaardig nieuw materiaal is om de originele plaat mee aan te vullen, plakt men er snel een newly remastered-sticker op om de fans het gevoel te geven dat ze dit keer écht de definitieve versie in huis halen. Het is een van de vele kunstgrepen die platenfirma's hanteren om oud materiaal tegen een stevige prijs in de winkel te houden.

Maar soms loont het toch de moeite, en dat is het geval bij deze box waarin de eerste zeven platen van Bruce Springsteen verzameld zijn. Vooral de eerste twee (Greetings From Asbury Park, NJ en The Wild, The Innocent & The E StreetShuffle) klinken een stuk beter dan de versies die tot nog toe verkrijgbaar waren. Er zit meer diepte in, meer reliëf ook.

Maar los daarvan hebben we het hier natuurlijk over een van de meest begenadigde songwriters in de geschiedenis van de rock-'n-roll. Iemand met een verrassend veelzijdig repertoire, zeker als je al deze platen na elkaar draait. De romantische bohemien van '4th of July (Sandy)' die achter de meisjes van de fabriek aanzit, beseft twee jaar later op het nog altijd bloedstollende 'Thunder Road' dat hij in een boerengat zonder toekomst is opgegroeid, en dus beter weg kan gaan. Nog later hoor je hoe het hem had kunnen vergaan mocht hij gebleven zijn ('The River') en merk je dat zijn grote dromen grotendeels stuk zijn geslagen door een slabakkende economie ('Factory', 'My Hometown') en de Vietnamoorlog ('Born in the USA').

Het is een ongemeen boeiend traject dat niet alleen langs hartverwarmende soul leidt, maar net zo goed via rechttoe-rechtaanrock-'n-roll gaat, om dan een omwegje te maken langs spartaanse folk (in het op zijn slaapkamer opgenomen Nebraska) om dan uit te komen bij de grootse, door synthesizers gedomineerde stadionsound van Born in the USA.

Springsteen manifesteert zich niet alleen als kroniekschrijver van de Amerikaanse droom, maar ook van de Amerikaanse nachtmerrie. Maar naast het excellente songmateriaal leggen deze nieuwe uitgaven vooral het virtuoze spelplezier van de E Street Band bloot. De hartverscheurende sax van Clarence Clemons, het briesende orgeltje van Danny Federici, het poetische pianospel van Roy Bittan ook. En uiteraard bloedstollende gitaarsolo's van Springsteen zelf.

Natuurlijk: zelfs de meest ingenieuze technologie kan niet verhelen dat het merendeel van deze platen in de jaren zeventig werd opgenomen. Maar toch: de muziek klinkt levendiger, dynamischer en bruisender dan ooit. Voor onlangs bekeerden het perfecte moment om diep in Springsteens repertoire te duiken. Of voor wie hem al langer volgt: om er opnieuw smoorverliefd op te worden. (Columbia Legacy)

Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234