Zondag 28/02/2021

Muziek

Bruce Springsteen openhartig in nieuwe verzamelbox

null Beeld © joel bernstein
Beeld © joel bernstein

De box The Ties that Bind doet vermoeden dat The River minstens een driedubbelaar had kunnen zijn. Met die vijfde studioplaat beleefde Bruce Springsteen 35 jaar geleden een commerciële doorbraak, maar zag hij ook het licht als songschrijver.

Hoewel de trieste evergreen 'The River' zou uitgroeien tot onbetwiste klassieker op het gelijknamige dubbelalbum, was 'Hungry Heart' de eerste commerciële hit die Bruce Springsteen met The E Street Band scoorde. Niet kwaad voor een song die 'The Boss' even voor het slapengaan had bedacht, en "net zo lang duurde om te schrijven als te spelen". 'Hungry Heart' was overigens bestemd voor een andere groep. The Ramones vroegen om voor hen een song te schrijven, maar op aanraden van zijn producer en manager besloot Springsteen wijselijk het nummer voor zichzelf te houden.

In een vrij openhartige documentaire legt Springsteen nu uit hoe The River in 1980 niet alleen een opstap naar de mainstream forceerde, maar ook een artistieke doorbraak inluidde. Een scherp afgebakend verhaal drijft niet boven in het album, in tegenstelling tot in eerdere creatieve hoogtepunten als Born to Run (1975) of Darkness on the Edge of Town (1978), die wel min of meer een overkoepelend thema kenden.

Als bezeten

Aan Springsteens legendarische dubbelaar ging dan ook een complex en behoorlijk ontmoedigend opnameproces vooraf. Een eerste versie van de plaat met tien songs, die ook in de box te vinden is, klonk goed maar "niet groots genoeg". De toen dertigjarige songschrijver wilde mensen raken met echte verhalen, maar die verhalen over ontroostbaar verdriet moesten worden afgewisseld met roadhouse rock, omdat die representatief was voor de zinderende liveshows. Een dubbelaar was nooit het opzet, maar uiteindelijk schreef hij nog veel meer.

Dat The Ties that Bind een twintigtal outtakes bevat, kan dan ook niet verbazen. Springsteen schreef als bezeten voort, terwijl hij in een innerlijke worsteling verwikkeld raakte. Zo vond 'The Boss' dat hij meer levenservaring moest opdoen, want "een ingebeeld leven is geen leven, zoals een verhaal ook maar een verhaal is". Tegelijk moest hij andere perspectieven zien te vinden, buiten de periferie van zijn eigen navel. "Ik begon bewust verhalend te schrijven, waarbij ik de personages als het ware ging bewonen. Ik schreef een zeer specifiek verhaal, en zong met hun stem." Om de wereld beter te begrijpen, verslond Springsteen naar eigen zeggen geschiedenisboeken, "to learn where everything came from".

Maar ook de verhuis naar het platteland speelde een grote rol bij The River, gelooft hij vandaag. Een groot deel van de plaat vond vaste vorm in een boerderij met zowat 165.000 vierkante meter land, waarvoor Springsteen slechts 700 dollar huur moest ophoesten. "Ik denk dat een soort 'landelijkheid' daarom over de hele plaat is gesprenkeld", vertelt hij.

Al geeft hij aan het eind van de docu aan waar The River écht om draait. "'Wreck on the Highway' is de laatste song, omdat daar duidelijk wordt dat de plaat draait om liefde en dood, leven en dood. Het komt daar op neer: op de beperkte tijd die je hebt."

The Ties that Bind: The River Collection (4 cd's en 3 dvd's) verschijnt vrijdag bij Columbia/Sony.

Documentaire op 11 december om 23 uur op Canvas.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234