Donderdag 21/01/2021

Bruce Springsteen: gospel met orkaankracht

Met Bruce Springsteen & The E Street Band had Pinkpop al voor de tweede keer één van de grootste namen uit de rock op de affiche. The Boss ontgoochelde alweer niet.

Bruce Springsteen (62) trekt momenteel door Europa ter promotie van Wrecking Ball, zijn jongste plaat, die inmiddels erkend wordt als een van de beste uit meer dan veertig jaar carrière. Ook de shows blijven spraakmakend, want ondanks zijn leeftijd weet The Boss létterlijk van geen ophouden. In Keulen, waar Springsteen zondagavond een van de knapste shows uit de huidige tournee afwerkte, klokte de set af op drie uur en een kwartier, maar op Pinkpop kreeg The Boss in theorie slechts twee uur toegemeten. Daardoor kwamen veel van de factoren die een Springsteenshow zo spannend maken aanvankelijk minder uit de verf dan gewoonlijk.

Zijn sets hebben een vaste structuur, maar tussendoor is in principe alles mogelijk. Verzoekjes uit het publiek sturen de sets vaak een onverwachte richting uit, en de inspiratie van het moment zorgt vaak voor verrassende covers. Verrassingen waren er ook op Pinkpop - Springsteens oude vriend Garland Jeffreys kwam het podium op gestapt voor het van Question Mark and the Mysterians geleende '96 Tears'. Leuk voor de anekdote, maar geen hoogtepunt.

En nadat Springsteen in de coulissen het hele optreden van Mumford & Sons had gevolgd, nodigde hij de Britse groep nadien uit op het podium tijdens 'Hungry Heart'. Ze moesten zichtbaar wat angst overwinnen om met een band van dit kaliber achter de microfoon te staan, maar net daarom leverde het wel ontroerende beelden op.

En van ontroering gesproken: in het publiek veel foto's, posters en boodschappen waarin de overleden saxofonist Clarence Clemons werd herdacht. Springsteen pikte een schilderij uit de massa waarop hij samen met zijn verloren vriend stond afgebeeld, en het doek bleef de hele show zichtbaar op het podium staan. Ook het bloedstollende 'My City of Ruins' en afsluiter 'Tenth Avenue Freeze-Out' werden beklemmende eerbetonen, al bleef de montage met beelden van The Big Man tijdens deze festivalset achterwege. Jake Clemons, de neef van Clarence, werd nadrukkelijk op de voorgrond getrokken, en in elke solo schemerde de geest van de meester door.

Hard en snedig

Springsteen zelf maakte er zoals gewoonlijk een geweldige show van. Hij surfte over het publiek, dook in het midden van de weide op tijdens 'Waitin' on a Sunny Day', trok een al wat oudere dame uit de massa voor een dansje tijdens 'Dancing in the Dark', en holde voortdurend naar alle uithoeken van het podium. En hij orakelde met de bevlogenheid van een televisiepredikant over de helende kracht van de congregatie die rock-'n-roll heet.

Voor het eerst tijdens deze tournee stond 'I'm On Fire' op de setlist, en ook 'Thunder Road' was goed voor een krop in de keel. 'The River', met die snerpende harmonica, kwam eveneens aan, maar het nieuwe materiaal moest daar niet voor onder doen. 'Shackled and Drawn' - gospel op orkaankracht - en 'Death To My Hometown' - Keltische folk met een rauw randje - waren hoogtepunten in de set. Ook opvallend: 'Born in the USA' klonk nooit eerder zo hard en snedig. Springsteen spuwde de woorden uit alsof er een vies smaakje aan zat. Niemand die politiek en sociaal engagement zo perfect weet te combineren met de zeggingskracht van pure, onversneden rock-'n-roll.

Niettemin begon hij wat schor aan de set, en wie hem wel vaker aan het werk had gezien viel het ook op dat hij de marathonshow van de dag voordien nog niet helemaal van zich had afgeschud. Heel even vergat hij zelfs de tekst van 'Spirit in the Night', maar gelukkig waren er genoeg fans in de buurt om zijn geheugen op te frissen.

Detailkritiek, want voor u eraan begint te twijfelen: Springsteen zorgde alweer voor een dijk van een optreden, dat heel wat shows van het voorbije weekend deed verbleken. Het is dan ook geen toeval dat uitgerekend hij door vriend en vijand The Boss wordt genoemd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234