Zondag 16/01/2022

Bruce Nauman, Four Small Animals, 1989

voor beginners (3)U zag in het eerste deel een concrete uitwerking van wat Joseph Beuys bedoelde met sociale plastiek. Die Toilette van Ilya Kabakov stelden we in het tweede deel voor als een metafoor voor het leven in de voormalige Sovjet-Unie. Vandaag krijgt u iets helemaal anders voorgeschoteld. We nemen u mee naar een van Amerika's veelzijdigste en invloedrijkste kunstenaars: Bruce Nauman.Bruce Nauman (°1941) genoot niet alleen een artistieke opleiding, hij studeerde ook wiskunde en dat laat zich merken aan zijn oeuvre. Mathematische en ruimtelijke elementen zijn opvallend aanwezig in de claustrofobische environments (omgevingen), tunnels of nauwe gangen, waar je als toeschouwer door kunt lopen en die toch wel een bevreemdende indruk achterlaten. Nauman is een heel veelzijdige kunstenaar. Zijn werk heeft zowel een diep ernstige als speelse ondertoon, en confronteert de kijker met angst en andere menselijke gevoelens, communicatiestoornissen en de dood. Nauman bevindt zich op het knooppunt van verschillende stromingen en tendenzen, maar bij het grote publiek is hij toch vooral bekend om zijn performances die hij doorgaans vastlegt op video. Die video's, die hij voorziet van eigenhandig gecomponeerde, beklemmende en monotone geluiden, zijn een reflectie op de lichamelijke ervaring en de limieten waaraan het lichaam voortdurend wordt blootgesteld. Clown Torture (1987) is daarvan een markant voorbeeld.

Dit werk is een voorbeeld van een sculpturale installatie, waarin Nauman afgietsels van dierentorso's toont. De torso's zijn samengesteld uit verschillende delen, met ledematen en koppen van uiteenlopende beesten. Daardoor zijn de dieren in een voortdurend gevecht gewikkeld met zichzelf, maar ook met het geheel van de labiele constructie. De lieflijkheid die de titel suggereert, wordt door het beeld ontkracht. De dieren hangen aan een soort carrousel en gaan zo een heel directe relatie met de toeschouwer aan: er is geen sokkel meer in de traditionele zin, zodat er ook geen afstand meer bestaat.

Bronnen: Educatieve Dienst SMAK; Mieke Mekkink, René Pingen, Els van Strien, Kunst van nu. Encyclopedisch overzicht vanaf 1970; Vereniging voor Tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten, Brussel; Museum voor Hedendaagse Kunst Gent. Catalogus van de verzameling, 1982. Met dank aan Hans Martens.SMAK, Citadelpark 1 in Gent. Elke dag open van 10 tot 18 uur (gesloten op maandag). Elke eerste woensdag van de maand - vandaag dus - open tot 21 uur. Toegang: 300/200 frank (7,44/4,96 euro). Catalogus: 1.200 frank (29,75 euro). Bezoekersgids (Openbaar Kunstbezit Vlaanderen): 250 frank (6,2 euro).

GRATIS: 15 x 2 tickets en 1 catalogus. Kaartje naar De Morgen-Metro/SMAK, Postbus 1, 1070 Brussel.

Volgende week: 298 coquilles d'oeufs/Miroir d'Epoque Regency van Marcel Broodthaers

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234