Zaterdag 16/01/2021

Brouwerij Moortgat brengt witte variant van Vedett op de markt

Pilsmerk werpt oubollig imago af en groeit uit tot hip stadsbier

Het populaire bier Vedett van brouwerij Moortgat krijgt een nieuwe variant: een eigen witbier. 'Daar is internationaal vraag naar. Daarom brengen we het op de markt', zegt marketing manager Johan Van Dyck.

Door David Hendrickx

BRUSSEL l Een aantal jaar geleden was de meest gehoorde cafémythe over brouwerij Duvel Moortgat nog 'dat ze het Vlaams Blok sponsorde'. Intussen is hun Vedettpils het bier van de hippe hedendaagse Vlaming geworden.

Dat heeft de brouwerij onder meer te danken aan de steile opgang van Vedett, de lichte pils die vooral in stedelijk gebied gretig aftrek vindt. Het bier is uitgegroeid tot een van de sterkste groeiers van brouwerij Moortgat en staat symbool voor haar succes. Sinds kort wordt Vedett ook in een blikjesvariant in supermarkten gesleten. Nu komt er een blanche-variant van op de markt.

De introductie van de nieuwe Vedettvariant kwam er op vraag van de markt. "Vooral in Frankrijk en in de VS zijn ze dol op witbier", weet marketing manager Johan Van Dyck. "Maar een witbier brouw je niet in een oogwenk. Om het productieproces onder de knie te krijgen, hebben we flink ons huiswerk gemaakt. Zo zijn we onder meer gaan praten met Pierre Celis, de tachtigjarige godfather van het witbier, die als melkboer het aloude Oud-Hoegaards witbier weer op de markt bracht omdat, naar zijn zeggen, iedereen in het dorp zo'n dorst had en verlangde naar het bier van vroeger."

Ook Vedett zelf is eigenlijk een bier van vroeger. "Tot zes jaar geleden was Vedett een oubollig biertje dat nog louter rond de brouwerij zelf wat afzet vond", vertelt Van Dyck. De verandering kwam er toen horecawonderboy Frédéric Nicolaï zijn schouders onder het merk zette.

Nicolaï stond aan de wieg van een aantal trendy cafés in hartje Brussel, die van de buurt rond het Sint-Goriksplein een hippe uitgaansbuurt met internationale uitstraling maakten. Zebra, Mappa Mundo, Café Central en Le Roi des Belges: allemaal sterk draaiende zaken waarvan Nicolaï aan de wieg stond.

"Hij is ons komen opzoeken in de brouwerij en viel meteen voor de smaak en de retrolook van Vedett", vertelt Van Dyck. "Het etiket was al sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer veranderd. Het was een van de zogenaamde exportbieren, waarvan elke brouwerij er wel eentje in de aanbieding had: allemaal flesjes van 33 centiliter, allemaal biertjes met een wat lager alcoholgehalte, intussen allemaal een stille dood gestorven."

Moortgat sloot een overeenkomst met Nicolaï om de bieren van de brouwerij in zijn cafés te schenken. Duvel, Bel Pils en Maredsous gaan er nog altijd vlot over de toonbank. Maar bij Moortgat waren ze vooral verbaasd over het succes van Vedett. Het biertje, dat ze bij wijze van spreken vergeten af te voeren waren, werd en masse gesmaakt door een nieuw publiek.

"We hebben Nicolaï meteen aangetrokken als consultant", stelt Van Dyck. "Samen hebben we aan het merk gesleuteld. Het flesje, oorspronkelijk bruin, hebben we in een groene versie veranderd. De smaak hebben we wat zuriger gemaakt door het toevoegen van melkzuur en wat zachter door het toevoegen van maïs naast gerst. We hebben ook voor wat meer prik geopteerd. En het etiket werd aangepast. Naar de bekende kreet van Andy Warhol dat iedereen 15 minuten roem verdient, hebben we zelfgemaakte portretjes van klanten op de etiketten gedrukt."

Ook het promotionele terrasmeubilair werd nauwkeurig onder de loep genomen. Daarvoor werd de inspiratie bij de grote modernistische architect Mies Van Der Rohe gehaald. Zijn slogan 'less is more' klinkt door in de keuze voor sobere witte tafeltjes en zwarte parasols. Het imago veranderde van oubollig naar cool, jong en retro. "Zo krijg je tenminste niet van die schreeuwlelijke knalgele plastic terrassen in het centrum van de stad", lacht Van Dyck. "Op onze manier doen wij dus positief aan urbanisme."

Het subtiele marketingbeleid werpt Moortgat alvast geen windeieren. In 2007 gingen alle Moortgatmerken erop vooruit en steeg de omzet met maar liefst 17,2 procent, en werd meer dan 40 procent van de omzet gerealiseerd in het buitenland. Ook dit jaar wil Duvel de omzet met 10 procent omhoog.

Van Dyck zelf wijt het succes veeleer aan een blijvend streven naar kwaliteit dan aan een intelligente marketing.

Johan Van Dyck (Moortgat):

Een witbier brouw je niet in een oogwenk. Maar we hebben flink ons huiswerk gemaakt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234