Maandag 27/09/2021

Update

Brouwerij De Koninck sponsort voortbestaan Gentse nachtnet

Het Gentse nachtnet, weliswaar gewijzigd naar frequentie en voortaan betalend, blijft in Gent verder bestaan door sponsoring van brouwerij De Koninck en in samenwerking met de stad Gent en vervoersmaatschappij De Lijn. Het nieuwe nachtnet rijdt vanavond al voor het eerst uit naar de negen deelgemeenten van Gent, zo is vandaag aangekondigd.

Op vrijdagavond en zaterdagavond vertrekken "De Koninck Uit-bussen" om 23.30, 0.15 en 1.00 uur vanop De Zuid naar Mariakerke en Drongen (N1), Gentbrugge en Sint-Amandsberg (N2), Wondelgem (N3), Zwijnaarde en Ledeberg (N4), Sint-Amandsberg en Oostakker (N5) en Sint-Denijs-Westrem (N6). De bussen vertrekken aansluitend op het laatavondnet, om de 45 in plaats van de 90 minuten, en dus ook niet meer tot 4.15 uur.

"Het nachtnet is een vorm van publiek-private samenwerking", aldus Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. "Het verzoent de social responsability van brouwerij De Koninck met de maatschappelijke rol die De Lijn samen met Gent wil blijven spelen bij de combinatie van duurzame mobiliteit, verkeersveiligheid, leefbare woonomgeving en bruisende vrijetijdsbeleving."

Oplossing zoeken
Het nachtnet loopt minstens tot eind 2013. Er wordt, onder meer ook met de culturele sector, naar een oplossing gezocht om het laatavondnet in de week na 23.10 uur te verlengen, "graag tot middernacht, liefst tot 01.00 uur", aldus schepen van Mobiliteit Martine De Regge. Zij hoopt dat Vlaanderen daarvoor middelen vrijmaakt. "Als we banken kunnen redden, kan ook De Lijn geld krijgen om te doen wat ze moet doen."

Zowel reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) als de Gentse oppositiepartij Groen reageren verdeeld op het nieuwe Gentse nachtnet. De twee hopen dat het laatavondvervoer in de week wordt uitgebreid en het nachtnet wordt uitgebouwd.

Groen
"Een klein stapje vooruit, maar twee stappen achteruit", aldus fractieleider Elke Decruyenaere van Groen in de Gentse gemeenteraad. "Er is enerzijds geen oplossing voor het nachtnet na 1 uur en geen oplossing voor het laatavondvervoer na 23 uur voor vijf van de zeven dagen", verduidelijkt ze. "Daarnaast vermindert het aanbod overdag, daalt de frequentie op de belangrijkste lijn 1 en worden bepaalde haltes en lijnen afgeschaft."

Decruyenaere zegt dat Groen-volksvertegenwoordiger Filip Watteeuw minister Crevits opnieuw zal interpelleren in het Vlaams Parlement. "Misschien zou wat nu voorligt een goede oplossing voor Torhout zijn, maar Gent is Torhout niet", aldus Decruyenaere. Ze zegt dat Groen onder meer pleit voor meer investeringen in doorstroming, waardoor kan worden bespaard op de kosten die files veroorzaken.

Overgangsmaatregel
TreinTramBus zegt tevreden te zijn dat het nachtnet voorlopig is gered door de aanhoudende druk van allerlei groeperingen. "Wat er nu voorligt, is goed voor ons als overgangsmaatregel in afwachting van een beter nachtnet", aldus Thea Swierstra van TreinTramBus. "Mensen kunnen nu tenminste naar een cultureel evenement gaan met het openbaar vervoer en ook terug met het openbaar vervoer naar huis keren. We hopen op termijn dat het laatavondvervoer later kan en dat ook de randgemeenten opgenomen worden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234