Woensdag 30/09/2020

Brooklyn

Tijdens internationale modeweken showen modellen de meest bizarre ontwerpen op de catwalk, een half jaar later scoor je als klant gelijkaardige kledingstukken in de winkelstraten. Hoe stellen boetieks hun assortiment samen uit het immense aanbod? En welke stukken pik jij dit najaar volgens hen best uit de rekken? Goesting vroeg twee fashion buyers de kleren van het lijf.

Kledingwinkel Brooklyn, goed voor 7 vestigingen en in totaal een 50-tal werknemers, heeft een team van drie aankopers, vertelt mede-zaakvoerder Ubbe Descamps.

"Mijn moeder Rita, mijn zus Eef, en Marijke, die al jaren bij ons in de winkels werkt: zij vormen ons uitgebalanceerde aankoopteam. Mijn moeder heeft tonnen ervaring, mijn zus heeft het talent om uit alle verschillende merken een geschikte Brooklyncollectie te selecteren, en Marijke heeft, dankzij haar ervaringen met de klanten in de winkels, een fantastische trendradar."

Het Brooklynteam selecteert het grootste deel van hun collecties op internationale modebeurzen in Parijs en Amsterdam en regelmatig ook nog in Kopenhagen of Berlijn. "We bouwen daarbij voornamelijk op de merken waar we al veel seizoenen mee samenwerken, maar geven toch ook elk seizoen enkele nieuwe, kleine merken een kans. Ik sta telkens versteld van hoe groot die beurzen zijn. Ze vullen al snel 7 of 8 hallen, je kan er gemakkelijk drie dagen rondlopen om alles te bekijken."

Flanerende modellen

Wie denkt dat het aankoopteam op goed geluk naar de beurzen trekt, denkt verkeerd. "Voor we vertrekken, bestuderen we de verkoopresultaten van het voorbije seizoen. Voor je een hele berg broeken in een bepaalde snit koopt, kan je beter eerst even checken of dat model vorig seizoen wel goed verkocht. Daarnaast is het contact met de klanten heel belangrijk. We praten daarover uitgebreid met onze verkoopteams. Zij weten wat de reacties van onze klanten waren op onze voorbije collecties, waarom bepaalde items niet verkochten en andere meteen de deur uit waren."

"Als we op die beurzen rondlopen, vinden we heel veel dingen mooi. We mogen dan uiteraard wel eens zot doen en opvallende of gedurfde kledingstukken kopen, maar bovenal moeten wij onze Brooklynklanten voor ogen houden. We kopen ook niet in elk merk een opvallend stuk. Bij een merk dat heel sterk is in jassen bijvoorbeeld kunnen we al eens een extra risico nemen in het jassenrek. En ja, daarbij maken we natuurlijk ook wel eens foute inschattingen. Trends gaan dan ook zó ongelofelijk snel."

Dat clichébeeld van de aankopers die langs de catwalk de voorbij flanerende modellen screenen, klopt niet. "Dat is voornamelijk zo bij topdesigners. In ons segment van de markt gebeurt dat veel minder. Er zijn wel modeshows, maar dat is eerder omdat merken een impressie willen geven van waar ze als merk voor staan. Wie wil bestellen, zal dat niet doen op basis van wat op de catwalk gepasseerd is."

Kers op de taart

Zeventig procent van de Brooklynselectie wordt aangekocht bij de vertrouwde merken. "Zo'n twintig procent komt dan weer van kleinere, nieuwe merkjes die we als kers op de taart hebben. En de rest van de collecties is 'fast fashion', van kleinere leveranciers met een hele korte levertermijn, die heel snel op de trends kunnen inspelen. Een bepaald type bloesje of truitje kan bijvoorbeeld heel snel hip worden. Door nog wat in ons budget vrij te laten voor die snelle aankopen, blijven we altijd on trend."

"Dit is écht wel een droomjob voor wie van mode houdt. Je krijgt de kans om de kleding in de showrooms als eerste te zien en mee te bepalen welke kleren dit najaar gedragen zullen worden. Ik ben trots op ons aankoopteam. Ze zijn zeer goed mee met de trends, spelen altijd kort op de bal en het overgrote deel van onze collecties slaat altijd goed aan. Het gebeurt heel weinig dat we moeten zeggen: 'Verdorie, dat we die trend niet hebben zien aankomen.'"

De trends voor komend najaar? "Kleding die huiselijkheid, authenticiteit en warmte uitstraalt. Knitwear heeft die gezelligheid alvast, het liefst in warme aardkleuren, donkergroen, bordeaux, en petrolblauw. Wie ze wil zien kan al terecht in onze winkels, want de nieuwe collecties liggen er al te stralen."

O.a. Noordzandstraat 50, 8000 Brugge of Korte Steenstraat 6, 8500 Kortrijk. www.brooklyn.be.

POP. in Waregem

Camille Rogiers startte een jaar geleden met haar kledingzaak Pop. in Waregem. Ze is heel actief op social media, enerzijds om Pop. goed te promoten, anderzijds om de modetrends op de voet te volgen. Meerdere keren per jaar trekt ze naar showrooms in de grote steden van ons land, om nieuwe merken te ontdekken.

"Het begin was moeilijk", vertelt Camille. "Als je met een zaak start, heb je de merken die je kan verkopen niet voor het uitkiezen. Je moet hen er eerst van overtuigen dat je concept bij hun profiel past en hip genoeg is. Eenvoudig was dat niet: voor veel merken was het een minpunt dat mijn zaak zich niet in een of andere grootstad bevindt. Tijdens die startfase ben ik naar internationale modebeurzen getrokken in Antwerpen, Brussel en Brugge om er op zoek te gaan naar merken, en ik had toen ook de plannen bij van de architect om te tonen wat voor zaak Pop. zou worden. De sfeer die je winkel uitstraalt en de manier waarop je de kleding gaat presenteren, speelt voor modemerken een grote rol. Het is hen ook niet om het even waar hun spullen in de winkel komen te liggen, ze willen tussen andere merken liggen die qua prijs en kwaliteit vergelijkbaar zijn."

Na die kruistocht kon Camille het vertrouwen winnen van haar favoriete merken. "Nu gaat het iets gemakkelijker, Pop. is wat gekender in de modewereld en modemerken benaderen mij ondertussen zélf. Ik trek nu meerdere keren per jaar naar de showrooms waar 'mijn' merken verkocht worden."

Een verhaal vertellen

Camille volgt de modetrends op de voet via social media, onder meer Pinterest en Instagram. "En eens ik weet wat ik wil kopen en naar de showrooms ga, probeer ik niet te veel ineens te bestellen. Ik leg niet graag een grote voorraad aan, omdat ik graag meerdere keren per jaar nieuwe dingen in mijn rekken wil hangen. Ik wil ook niet dat mijn klanten anderen tegenkomen die net hetzelfde dragen als zij, en hoe meer stuks je koopt, hoe groter het risico daarop natuurlijk."

Camille zoekt altijd een rode draad in de collecties die ze aankoopt. "Ik wil dat de kleren in mijn shop één verhaal vertellen. In die showrooms let ik er dus niet alleen op dat alles wat ik koop een mooi geheel vormt in de winkel, ik probeer in de showroom zelf ook al mogelijke combinaties te maken, zodat ik in de winkel verschillende outfits kan samenstellen."

De trends voor komende winter heeft Camille al helemaal klaar: "Volgens mij wordt het de Scandinavische, 'clean' look met hier en daar wat opvallende accenten. Of het tegenovergestelde: de grunge- of out-of-bedlook komt ook weer op, waarbij alles wat comfortabeler, rommeliger en ongeforceerder mag. Flanellen shirts zijn daarbij heel hot. Ook leer zal on trend zijn: leggins, jasjes,... En afgewerkt met een oversized witte bloes of hip T-shirt. Mijn persoonlijke favoriet? De girly trend, daar staat Pop. ook om gekend. Een tuturok met een classy trui of jeanshemd, of sexy knielaarzen: héél cool."

Stormestraat 126, 8790 Waregem. www.pop-store.be.

Van catwalk

naar kleerkast

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234