Zaterdag 31/07/2021

Broodthaers krijgt overzicht in MoMA

Marcel Broodthaers (1924-1976) is terug van nooit weggeweest. Volgend jaar krijgt de Belgische kunstenaar, bekend van zijn 'mosselpot', een groot overzicht in het Museum of Modern Art MoMA in New York. Weinig Belgen hebben hem dat voorgedaan.

Er lijkt wel sprake van een Marcel Broodthaers-revival. Het werk van de Belgische 'conceptuele surrealist' - bekend van zijn ironische museuminstallaties, décors met palmbomen, in gips gegoten dichtbundel en mosselpot - is momenteel te zien op de Biënnale van Venetië, in La Monnaie de Paris en de Herbert Foundation in Gent.

Vanaf morgen brengen twee gerenommeerde galeries - Marian Goodman en Michael Werner - werken van Broodthaers op Art Basel, een van 's werelds belangrijkste kunstbeurzen. In het najaar blikt de Documenta van Kassel naar aanleiding van het zestigjarig bestaan terug op Marcel Broodthaers, wiens werk getoond werd in vier Documenta-afleveringen. Het S.M.A.K. in Gent, dat nogal wat werk van de kunstenaar bezit, is dan weer bezig om een permanent Broodthaers-kabinet te installeren, in samenwerking met zijn weduwe Maria Gilissen.

Maar hét nieuws is ongetwijfeld dat het Museum of Modern Art MoMA in New York, nog altijd een van de toonaangevende musea voor hedendaagse kunst in de wereld, een ruim overzicht van Marcel Broodthaers plant van 14 februari tot 15 mei 2016. Daarna reist de tentoonstelling door naar museum Reina Sofia in Madrid en Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen in Düsseldorf.

Het MoMA ziet het groot: er zullen meer dan tweehonderd werken uit Broodthaers' carrière te zien zijn, waaronder de roemruchte installatie Musée d'Art Moderne. Département des Aigles (1968), een parodie op de (toenmalige) museum- en tentoonstellingspraktijk. Het MoMA kan voor de expositie putten uit de eigen collectie, met een belangrijk Belgisch aandeel: in 2011 verkochten de Belgische verzamelaars Herman en Nicole Daled het MoMA een uniek ensemble van zestig werken van Broodthaers, die waren ontstaan uit een nauwe samenwerking tussen kunstenaar en collectioneur. Belgische musea toonden toen geen interesse voor de unieke verzameling.

Tot nu toe hebben maar een handvol Belgische kunstenaars een tentoonstelling gekregen in het MoMA, een instelling die ook een ruime selectie werk bezit van kunstenaars als Luc Tuymans en Michaël Borremans. In 2008 was Jan De Cock in het MoMA te gast met zijn expo Denkmal 11, en een jaar later zette het New Yorkse museum een ruime expositie op over James Ensor. In 2011 kreeg de in Mexico werkende Belg Francis Alÿs een overzicht, terwijl in 2014 een groot retrospectief werd gewijd aan de Belgische surrealist René Magritte.

Kapitalisme

Als reden voor de hernieuwde belangstelling voor Marcel Broodthaers wordt zijn ironische en kritische kijk op het kapitalisme en op de kunst- en museumwereld genoemd. "Van bij het begin van zijn carrière als kunstenaar trok Broodthaers een duidelijke parallel tussen het kunstwerk en zijn financiële waarde", zegt curator Chiara Parisi van La Monnaie in The Art Newspaper. "Voor Broodthaers was kunst een onderdeel geworden van de economie." Nog volgens Parisi onderzocht de kunstenaar al in het begin van de jaren zeventig het groeiende belang van marketing, reclame en merchandising in kunst en cultuur. Broodthaers' weduwe voegt daaraan toe: "Eigenlijk voorspelde hij de monetaire crisissen die we vandaag meemaken. Hij vond dat hij belangrijke waarden moest veiligstellen. En vandaag herkennen jonge mensen die rode draad in zijn werk."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234