Dinsdag 06/12/2022

Broers Dardenne oogsten alweer bijval op Filmfestival Cannes

Het sprookjeshuwelijk tussen de gebroeders Dardenne en het Filmfestival van Cannes vertoont nog geen sporen van slijtage. Le gamin au vélo, de film waarmee ze voor de vijfde opeenvolgende keer geselecteerd werden voor de officiële competitie, kon opnieuw rekenen op een enthousiast onthaal. De Amerikaanse filmbijbel Variety was vol bewondering voor hun ‘profoundly humanistic, observational approach’, terwijl de Franse krant Metro verrast maar opgetogen vaststelde dat ‘un Dardenne qui donne le sourire, c’est possible’.

Op weg naar een interview met de Italiaanse regisseur Nanni Moretti, die hier Habemus papam in competitie heeft, had ik het pad van de gebroeders Dardenne gekruist. “Doe Nanni zeker de groeten. Hij is een goede vriend”, hadden ze gezegd. Dus werden de groeten overgemaakt en meteen zag ik Moretti een beetje sip kijken. Zat er een haar in de boter? De verklaring volgde, in de typisch droge, ironische stijl van de Italiaanse regisseur: “Ik had de gebroeders Dardenne dit jaar liever in de jury gezien dan in in de competitie”, grijnsde hij.

Of de Waalse broers Jean-Pierre en Luc Dardenne voor de vijfde keer een plaatsje in het palmares zullen krijgen, is nu natuurlijk nog koffiedik kijken, maar te oordelen naar de reacties van journalisten zagen sommigen nu al een derde Palme d’Or aan de horizon schitteren. Maar het is natuurlijk de jury, onder voorzitterschap van Robert De Niro, die volgende week zondag het laatste woord zal hebben.

De eerste persreacties, die op allerlei websites konden gesprokkeld worden, waren in ieder geval overwegend positief tot enthousiast. Het Britse vakblad verwelkomde The Kid with a Bike met de vaststelling dat “the brothers are back on peerless form” en vond dit verhaal van verraden en teruggewonnen onschuld “one of the best films about childhood since ‘Kes’, or ‘Bicycle Thieves’, to which it surely nods”. De website Hitfix had het over “a gentle tale of survival, with raw emotional edge” en vond de film ook nog “elegant, emotioneel en menselijk”. Op de website van The St. Louis Post stond te lezen dat de film “provides a moving snapshot, without sentimentality, of the ways we damage children and what support they need.” De aan de Europese cinema (toe)gewijde site Cineuropa was van oordeel dat het hier “a luminous film” en “the directors’ most accessible work” betrof.

Wat in de meeste recensies ook sterk benadrukt werd, waren de uitstekende vertolkingen, zowel van de bekende actrice Cécile de France als van de onbekende, want jonge nieuwkomer Thomas Doret.

Ontgoocheld

Was er dan niemand echt ontgoocheld? Natuurlijk wel. Op de site van The Boston Globe kon men lezen dat “when you’re noticing the writing rather than getting caught in the muscularity of the filmmaking, something’s wrong. All you do with this new movie is notice.”

Zelf kunnen we ons alleen maar langs de kant van de positivo’s scharen. Le gamin au vélo, over een elfjarige jongen die het eerst zeer moeilijk heeft om te accepteren dat zijn vader (Jérémie Renier) hem in de steek heeft gelaten en die naderhand moet leren aanvaarden dat de liefde van een soort surrogaatmoeder wel degelijk reëel is, draagt onmiskenbaar de stilistische handtekening van de broers, ook al is de setting hier lichter - letterlijk: zonniger - en een beetje luchtiger en de cameravoering soms rustiger en minder koortsachtig.

De reeds eerder vernoemde Nanni Moretti is hier in Cannes Habemus papam komen voorstellen over de nieuw verkozen paus Melville (glansrol van veteraan Michel Piccoli), die vlak voor hij het balkon moet opstappen een paniekaanval krijgt, waarna de hulp van een psychanalist (Moretti) wordt ingeroepen. Cannes had zich zo’n beetje aan een provocerende schandaalfilm verwacht, maar dat is het dus zeker niet geworden. Wel een grappige satire, die inmiddels in Italië goed op weg is om een bioscoophit(je) te worden.

Controverse was er wel (een beetje) rond de film Code Blue van de Pools-Nederlandse cineaste Urszula Antoniak, met de Belgische actrice Bien De Moor in een sterke, veeleisende filmrol. Haar personage Marian is een een verpleegster, die zich in het ziekenhuis als een soort Engel des Doods gedraagt. Zij helpt oude en doodzieke patiënten rustig, maar wel definitief in te slapen. Vrij snel blijkt dat het seksleven van Marian in dit ‘Eros en Thanatos’-verhaal toch wel enigszins getroebleerd kan genoemd worden.

In de gangen naar het Théâtre Croisette, waar Code Blue gisteren in wereldpremière werd voorgesteld, hingen allerlei waarschuwingen dat de film voor sommige kijkers toch wel schokkende beelden kon bevatten. Bij navraag bleken noch de cineaste noch de hoofdactrice op de hoogte van deze nogal ongebruikelijke waarschuwingen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234