Zondag 21/07/2019

Broers Dardenne maken school

ROTTERDAM

Smits nam zijn eerste langspeelfilm C’est déjà l’été integraal op in Seraing, de geliefkoosde biotoop van de Dardennes.

De film ging afgelopen weekend in première in het Tiger Awards-competitieluik op het Filmfestival van Rotterdam, en is lang niet kansloos op de hoogste onderscheiding in de Nederlandse havenstad. Hoewel Martijn Maria Smits toegeeft dat hij een groot bewonderaar is van Dardenne-films als La promesse en Rosetta, eerder omwille van de waarde van de locatie dan door de Dardennes in Seraing beland is. Smits is gefascineerd door oude industriële plaatsen. Zijn eindwerk aan de Filmacademie in Amsterdam was gesitueerd in de bruinkoolmijnen van Garzweiler in Noordrijn-Westfalen. Toen hij op zoek was naar een locatie voor zijn nieuwe filmproject C’est déjà l’été belandde hij, zonder budget en zonder rijbewijs, in het hart van de roestige Waalse staalindustrie. Pas ter plekke drong het tot hem door dat ook de Dardennes al hun films in Seraing opgenomen hebben.

Van de straat geplukt

De grauwe menselijke miserie, het droefgeestige arbeidersbestaan, jonge moeders die proberen te overleven of een jonge knaap met een brommer die in de misdaad afglijdt: de typische realistische beelden en het milieu dat de broers Dardenne in hun films beschrijven, komen ook terug in C’ést déja l’été. De film focust in documentairestijl op het gezin van Jean, een gescheiden werkloze vijftiger met twee kinderen. De vader van de baby van zijn dochter zit in de gevangenis. De jonge Benjamin hoort op school te zitten, maar hij dweilt de straten af met zijn speelgoedgeweer, op zoek naar vermaak in de delinquentie en geld in de kleine misdaad. De rol van Jean wordt gespeeld door de Waalse acteur Patrick Descamps, bekend van zijn werk met de Belg Lucas Belvaux (Rapt, La raison du plus faible). Voor de hoofdrol van de veertienjarige knaap pikte de regisseur ter plekke Benjamin Willem op in een schooltje. Ook voor de rest van de cast werkte Smits samen met die hij van de straat plukte. De invloed van de Dardennes mag dan nog evident zijn, precies als bij de broers is Smits’ cinema sterk geïnspireerd door de Italiaanse neorealisten en door John Cassavetes. Method writing noemt hij zijn aanpak bijgevolg. Voordat de uit Breda afkomstige Smits aan de opnamen begon, verbleef hij samen met scenarist Bastiaan Kroeger enkele maanden lang in Seraing. Ze pluisden de lokale kranten uit, maar lieten zich vooral doorweken met het nieuws dat ze bijeenraapten en de indrukken die ze opdeden tijdens gespreken met mensen uit de sociale klasse van Seraing. In die zin sluit C’ést déjà l’été, met Arno’s ‘Il est tombée du ciel’ op de klankband, aan bij een ander portret van Smits, de enkele jaren geleden in de Antwerpse onderklasse opgenomen tv-film Anvers. Momenteel werkt Smits aan twee nieuwe stadsprojecten: Brussel en Buenos Aires. Het palmares van de Tiger Awards wordt vrijdagvond bekend gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden