Maandag 25/01/2021

Britten doen het met water

Weinig meer dan drie climaxen met daartussenin alleen maar futloosheid

klassiek l mak eerbetoon aan Obrecht en tijdgenoten HH

Rudy Tambuyser

De vijftiende-eeuwse componist en muziektheoreticus Tinctoris publiceerde ooit een lijst met de tien beste componisten van de toenmalige wereld. Jacob Obrecht, dit jaar de centrale figuur van Laus Polyfoniae, was de benjamin van de groep. Het lag voor de hand dat het Antwerpse festival voor oude muziek ons zou vergasten op een bloemlezing uit het oeuvre van dat voorname gezelschap. Zondagavond koos het vocale collectief The Clercks' Group werk van vijf van hen (Dunstable, Dufay, Ockeghem, Busnois en uiteraard Obrecht), aangevuld met een mis van Tinctoris zelf.

De puike mix die The Clercks' Group maakte, verdient alle lof. Eerder dan je om de oren te slaan met complex contrapunt koos het voor afwisseling tussen geleerdheid en bevalligheid. Ritmisch kwam de isoritmie van Dunstable ('Veni Sancte Spiritus') tegenover de waaghalzerij van Busnois ('Victimae pascali laudes') en Ockeghem ('Alma redemptoris mater') te staan, inhoudelijk werd nu eens de allerhoogste, dan weer een bewonderde collega geëerd (Busnois over Ockeghem in 'In hydraulis').

Helaas hoorde je slechts een schaduw van wat The Clercks' Group ooit geweest moet zijn. Het ensemble heeft de kortaangebonden stijl en de onverstoorbaarheid die zo typisch zijn voor Britse zangers en die de zeldzame momenten van onverdeelde uitbundigheid of zenuwzwakte in de gezongen muziek sterk doen uitkomen. Als je echter weinig meer dan drie climaxen met daartussenin alleen maar futloosheid krijgt voorgeschoteld, dan is er iets niet in de haak. We moesten dit hele concert denken aan de Engelse dame uit de Asterix-albums, die bij een culinaire discussie aan de zoveelste feestdis beweert 'het altijd met water te doen'.

De Britse attitude bestaat erin de muziek zoveel mogelijk aan zichzelf over te laten. Interpretatie wordt haast als indiscretie gezien, (latent) plezier in het zingen, professionele togetherness en goede muziek volstaan. Die aanpak werkt alleen goed wanneer de technische uitvoering nagenoeg volmaakt is. Niet met een baspartij die zich toonvast specialiseert in de kleuren tussen licht- en donkergrijs, maar zo min mogelijk hoorbaar wil zijn of in het verschil tussen lofzang en jammerklacht niet geïnteresseerd lijkt. Niet met tenoren die een kwartiertje hun gewicht in goud waard zijn, maar door een inferieure techniek de avond halfschor moeten afwerken. Twee schitterende sopranen die de andere zangers al te vaak reduceerden tot een groepje repliekgevers, die waren er wel.

Voor een desnoods semi-professionele groep was dit een flinke prestatie geweest. Voor specialisten op een festival dat een reputatie te verdedigen heeft, was het ondermaats.

WAT The Clercks' Group WAAR EN WANNEER zondag 21 augustus in Augustinus, Antwerpen, www.festival.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234