Zondag 04/12/2022

Britse zender Sky behoudt licentie na afluisterschandaal

null Beeld AFP
Beeld AFP

De televisiezenders van het Britse satellietnetwerk BSkyB behouden hun uitzendlicentie. Dat laat de Britse mediaregulator Ofcom weten. Ofcom was in de nasleep van het afluisterschandaal door News of the World een onderzoek gestart. Die tabloid is eigendom van mediamagnaat Rupert Murdoch, die ook 39 procent bezit in BSkyB.

Steffi Ophalvens

Ofcom oordeelde dat BSkyB met de huidige beschikbare gegevens "geschikt" blijft om de broadcastlicentie te behouden. Indien relevant bewijs in de toekomst beschikbaar zou zijn, zal Ofcom die stukken opnieuw bestuderen.

BSkyB heeft de beslissing al toegejuicht en verzekerde daarbij dat het haar reglementaire verplichtingen "zeer serieus" neemt.

News Corp heeft 39,1 procent van de aandelen van BSkyB in bezit. Het mediabedrijf van Murdoch trok vorig jaar het overnamebod op de resterende aandelen in omwille van het afluisterschandaal dat voor een pak beroering zorgde in Groot-Brittannië.

Dat schandaal barstte los nadat bekendraakte dat News of the World illegale telefoontaps uitgevoerd had. De tabloid is inmiddels stopgezet. Een parlementaire commissie oordeelde nadien dat Murdoch niet geschikt is om een grote internationale groep te leiden en dat hij de ogen gesloten had voor de afluisterpraktijken.

undefined

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234