Donderdag 19/09/2019

Britse vakhistorici hekelen peil historische televisieprogramma's

De Britse vakhistorici klagen steen en been. Oorzaak van hun ongenoegen is de recente vloedgolf van 'historische' televisieprogramma's die volgens hen hun vak alleen maar schade toebrengt. Dat de bewuste televisieprogramma's niet deugen is volgens de academici al erg, maar dat ze er ook nog eens voor zorgen dat het peil van de geschiedenisstudenten behoorlijk daalt, kan werkelijk niet door de beugel.

Grote boosdoeners zijn Simon Schama, Niall Ferguson en David Starkey, die met hun populaire historische programma's would-be historici naar de universiteiten zouden lokken: oppervlakkig volk dat de nodige ernst mist en enkel en alleen maar op entertainment uit is. Het tijdschrift History Today ondervroeg meer dan 50 departementen geschiedenis en kwam tot de opmerkelijke vaststelling dat sommige universiteiten hun aantal geschiedenisstudenten op amper een jaar tijd met niet minder dan 40 procent zagen stijgen.

Stephan Constantine van de Universteit van Lancaster is niet onder de indruk van die cijfers." Door de aanpak van de recente televisieprogramma's verwachten nogal wat nieuwbakken studenten volgens hem vooral 'actie, biografieën en verhaal'. Hij vindt die verwachting misplaatst en ze zorgt alleen maar voor teleurstellingen.

Volgens Karen Sayer van de universiteit van Leeds horen al te veel studenten vandaag de dag graag verhaaltjes vertellen en willen ze niet echt tot vakhistorici opgeleid worden.

Sally Alexander, van Goldsmiths College in Londen, is dan weer optimistischer. Volgens haar zorgden de gehekelde televisieprogramma's voor 'een herlevende historische verbeelding', die de historische belangstelling bij de studenten 'provoceert en zelfs verdiept'. Volgens haar verhoogde iemand als Simon Schama het charisma van het vak geschiedenis.

Een andere, vaak weerklinkende, klacht is blijkens de enquête van History Today dat veel te veel studenten zich alleen interesseren voor de studie van Hitler of andere twintigste eeuwse dictators.

Niet alle vakacademici zijn even pessimistisch over de negatieve invloed van het medium televisie. Zo geeft Dr. R. B. Mc Kean grif toe dat de kwaliteit van de gehekelde televisieprogramma's weliswaar 'afschuwelijk' is, maar gelukkig hebben deze abominabele programma's volgens hem amper invloed.

Eerder reeds werd de Minister van Onderwijs gesommeerd om het programma van het vak geschiedenis op de middelbare scholen aan te passen.

Professor Ferguson, de auteur van de Channel 4-serie Empire, How Britain Made The World, pleitte er begin deze maand nog voor om de 'Geschiedenis van Groot-Brittannië als Imperium' terug centraal te stellen in de humanioraopleidingen. "Wie The British Empire begrijpt, zal ook de moderne wereld beter begrijpen", dixit Ferguson.

The Independent

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234