Woensdag 01/12/2021

Britse televisie moet bloederige abortusbeelden uitzenden

Brussel

Eigen berichtgeving

De Britse televisie mag beelden waarbij een abortus rechtstreeks wordt uitgezonden, niet weigeren. Een overwinning voor ProLife Alliance, een antiabortuspartij, die met de bloederige beelden een campagnefilmpje had gemaakt voor de verkiezingen van 1997. De BBC kondigt aan naar het Hogerhuis te stappen voor een beroepsprocedure.

Het bewuste tv-filmpje werd gemaakt door ProLife Alliance en was bedoeld voor de campagne van de algemene verkiezingen in 1997. Behalve hun antiabortusstandpunten werden er ook beelden van bloederige foetussen getoond. Misselijkmakende foto's van lijkjes, afgehakte handjes en voetjes, gelegd op een muntstuk om de grootte weer te geven. Dode foetussen van een acht tot 24 weken oud. Drie tv-zenders, waaronder de BBC, weigerden de beelden uit te zenden omdat ze volgens hen 'uitgesproken kwetsend' waren. ProLife Alliance stapte daarop naar de rechter.

ProLife Alliance omschrijft zichzelf als Europa's eerste politieke pro life-partij, die "het absolute respect voor het onschuldige menselijke leven van bevruchting tot de natuurlijke dood respecteert". De alliantie werd in oktober 1996 gevormd, net op tijd om te kunnen deelnemen aan de verkiezingen van 1997. Behalve het verbod op abortus willen ze ook dat subsidies aan verenigingen of organisaties die antifamiliale of antilevenwaarden promoten, worden gestopt.

Vijf jaar duurde de rechtszaak die ProLife Alliance had aangespannen, vijf rechtbanken werden gesleten en twaalf rechters deden uitspraak voordat de antiabortuspartij uiteindelijk gelijk kreeg in het hof van beroep. Het hof oordeelde dat de beslissing van de BBC en de twee andere zenders onwettelijk was en een duidelijk geval van censuur.

Volgens David Pannick, de advocaat van de BBC, was er geen sprake geweest van censuur omdat ProLife Alliance een abortus ook verbaal had kunnen beschrijven. "Niet reëel", verwierp de rechter dat argument. "Het beeld is de boodschap hier. Ik kan geen reden bedenken waarom de appellant recht heeft om niet enkel te vertellen, maar ook te tonen wat gebeurt. Woorden zijn niet voldoende om het essentieel menselijke kenmerk van de foetus en de manier waarop abortus die vernietigt, over te brengen. De lezer van dit arrest zal zien dat ik vanaf de eerste zin het woord censuur heb gebruikt." De rechter schreef in het arrest ook dat de beelden niets gratuits of sensantiebelusts of onwaars hadden.

"Het is het begin van het einde van legale abortus in het Verenigd Koninkrijk", klonk het van een triomfantelijke Bruno Quintavalle, de leider van de ProLife Alliance, na het arrest. Volgens Quintavalle kan het land nu pas zien hoe abortus zelfs in de vroegste stadia een "daad van vreselijk geweld is".

Volgens Anne Sloman, politiek adviseur van de BBC, wilde de zender nooit de boodschap van de Pro Life'ers censureren. "De bezorgdheid van de BBC en de andere stations lag bij de beelden", zei ze aan Radio 4. "Die zouden niet eens mogen worden getoond op het nieuws." (AE)

BBC: 'Deze beelden zouden niet eens op het nieuws mogen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234