Donderdag 08/12/2022

Britse regering investeert miljarden in filmindustrie

Film Council-voorzitter Alan Parker wil 'grotere' films en betere scenario's

Londen / Brussel

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Gespreid over drie jaar zal de nieuw opgerichte Film Council zo'n 150 miljoen pond (ruim tien miljard frank) overheidsgeld kunnen investeren in de Britse filmproductie. Begin deze week maakte filmregisseur Alan Parker, de voorzitter van die Film Council, meteen duidelijk waar zijn prioriteiten zullen liggen: grotere films en betere scenario's om zo sterker te staan in de competitie met de kaskrakers uit Hollywood. De oprichting van de Film Council impliceert onder meer de bundeling van de subsidies aan de Britse filmindustrie die vroeger door diverse overheidsinstanties werden toegekend. De 150 miljoen pond waarvan sprake komt zowel uit de begroting van het cultuurministerie als van de nationale loterij.

Volgens regisseur Alan Parker, onder meer bekend van Fame, Midnight Express, Angel Heart, The Commitments en Evita, werd de Britse overheidssteun in het verleden te vaak versnipperd over te veel filmprojecten. Nadat het Britse filmbedrijf lang te kampen had met zogenaamde 'underfunding', was dat probleem de laatste jaren, onder meer via de talrijke loterijmiljoenen en via fiscale gunstmaatregelen, grotendeels opgelost geraakt. Maar volgens Parker liep het dan weer mis met de besteding van die filmfondsen. Naar aanleiding van de release van zijn nieuwe film Angela's Ashes vertelde de regisseur daar onlangs in een interview met De Morgen het volgende over: "De laatste drie, vier jaar zijn in dit land te veel films gemaakt waar niemand naar ging kijken. Er was geen publiek voor en vaak hielden de critici er ook al niet van. Wat voor zin heeft het dan? Waarom moeten die films dan nog gemaakt worden?"

Alan Parker opteert daarom resoluut voor de uitbouw van een grootschalige Britse filmindustrie in plaats van de huidige situatie die hij als een 'cottage industry' omschrijft. "We hebben te kleine films gemaakt. Als je een vliegtuig bouwt dat te dicht tegen de grond vliegt, dan zal het waarschijnlijk ook crashen", aldus Parker, die al vaker gefulmineerd heeft tegen de 'obsessie voor pretentieuze kunstfilms'.

Toch is het allerminst zijn bedoeling om met de Film Council alleen maar peperdure superproducties te ondersteunen. Er zal vooreerst zeer zwaar geïnvesteerd worden in de fase van de projectontwikkeling en het scenarioschrijven. Daartoe zal het Film Development Fund jaarlijks over 5 miljoen pond (340 miljoen frank) kunnen beschikken. Datzelfde bedrag wordt jaarlijks ook voorzien voor het New Cinema Fund, dat jong en experimenteel talent moet blijven stimuleren. Voor het meer populaire werk, de zogenaamde 'mainstream cinema', zal het Premiere Production Fund jaarlijks over 10 miljoen pond beschikken. Van elk fonds wordt zo'n 20 procent gereserveerd voor Europese coproducties, maar het is daarnaast even goed de bedoeling dat de 'grotere' films, waarvoor Alan Parker pleit, ook in samenwerking met de Hollywood-studio's zouden worden gemaakt.

Voor opleiding krijgt het Film Training Fund een jaarbudget van 1 miljoen pond en met datzelfde bedrag kan het First Movies-initiatief toekomstgericht werken aan een nieuwe generatie Britse filmmakers door kinderen vertrouwd te maken met digitale technologie. Het prestigieuze British Film Institute, dat voornamelijk een filmeducatieve en culturele opdracht heeft, krijgt eveneens ruimere werkingsmiddelen. In het al geciteerde interview zei Parker in dit verband: "Er is een mentaliteitswijziging nodig: meer geld voor filmopvoeding om een nieuw publiek aan te boren en dan komt er op natuurlijke wijze geld ter beschikking voor productie."

Ook de British Film Commission, die als voornaamste taak heeft buitenlandse investeringen aan te trekken, krijgt meer financiële ademruimte. In die optiek zal bijvoorbeeld de aanwezigheid van het British Film Office in Los Angeles uitgebreid worden.

Daarnaast wil Alan Parker dat er veel meer aandacht besteed wordt aan de distributie, de marketing en de merchandising van de Britse films.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234