Donderdag 25/02/2021

Britse musea moeten meer minderheden aantrekken of ze verliezen hun subsidies

cultuurbeleid

overheidssteun afhankelijk gemaakt van nieuwe doelgroepen

Brussel

Eigen berichtgeving

Nica Broucke

Het Britse ministerie van Cultuur, Media en Sport heeft nieuwe voorwaarden gekoppeld aan de subsidiëring van de musea voor de komende twee jaar. De nationale instellingen moeten acht procent meer bezoekers uit etnische minderheden en lagere inkomenscategorieën aantrekken of ze lopen het risico hun steun te verliezen. Bovendien pleit de overheid ervoor dat de musea inspanningen doen om de komende drie jaar minstens zeven miljoen kinderen te bereiken. "Indien deze doelstellingen niet verwezenlijkt worden, hebben we het recht om de subsidiekraan de komende jaren dicht te draaien", zei een woordvoerder van het ministerie zaterdag in The Independent. Wie zich wel aan de afspraken houdt en met een aangepast tentoonstellingsbeleid een meer gediversifieerd publiek kan aantrekken, wordt daar met drie procent extra middelen voor beloond.

De vier grootste Britse instellingen (het British Museum, het Victoria & Albert, de Tate en de National Gallery) deden de afgelopen jaren al inspanningen om hun aanbod met het oog op de nieuwe doelgroepen te diversifiëren. De beste leerling tot nu toe is het Victoria & Albert. Meer dan de helft van de bezoekers die er vorig jaar naar The Arts of the Sikh Kingdoms en The Art of Bollywood kwam kijken, had daarvoor nooit eerder een voet in een museum gezet. Zeventig procent onder hen behoorde bovendien tot een etnische minderheid. Ook in de toekomst blijft het Victoria & Albert de kaart van de vernieuwing trekken. Volgende zomer staan onder meer Dressing Black Britain, een tentoonstelling over de Afro-Caraïbische jeugdcultuur die luidens een statement van het Victoria & Albert "hulde wil brengen aan de zwarte Britse medemens", en Exotic Encounters: The Meeting of Asia and Europe (1500-1800) op het programma. Bij de uitwerking worden de zwarte gemeenschappen zeer nauw betrokken en dit op alle niveaus. Het Victoria & Albert mag in 2005-2006 rekenen op een totale subsidie van 60 miljoen euro indien het 315.000 kinderen en acht procent of 180.000 niet-blanke bezoekers en mensen uit de lagere inkomensklassen kan bereiken. Een doelstelling die het moeiteloos zal halen.

De pogingen van de National Gallery om een heterogener publiek aan te boren zijn vergeleken met die van het Victoria & Albert heel wat krampachtiger te noemen. Drie jaar geleden was Seeing Salvation, een tentoonstelling over Christus, nog de meest bezochte van het jaar. Het publiek bestond bijna uitsluitend uit blanke middenklassers van middelbare leeftijd. Volgens critici lieten jongeren en gekleurde Britten het afweten omdat zij niet warm te krijgen zijn voor "oude kunst van dode Europeanen". De Gallery wil nu zijn duit in het multiculturele zakje doen en goede punten halen bij de overheid door het volgende seizoen dertig Bengali-sprekende moeders uit Oost-Londen voor een of meerdere bezoeken uit te nodigen. "Voor velen zal het bovendien de eerste keer zijn dat ze gebruikmaken van de metro", verklaarde de National Gallery-directeur aan The Independent. De National Gallery hoopt verder haar "intimiderend imago" bij te spijkeren door de ingang van het gebouw aan het Trafalgar Square te verplaatsen naar de gelijkvloerse verdieping. Door het vermijden van de "demotiverende trappen" wordt de drempel letterlijk verlaagd. Nocturnes op woensdag die hun succes tijdens de voorbije Titiaan-tentoonstelling en de huidige tentoonstelling van videokunstenaar Bill Viola al bewezen hebben, moeten nog meer bezoekers die anders nooit tot een museumbezoek te verleiden zijn, over de streep trekken. Tot slot wil de Gallery een legertje lesgevers naar achtergestelde buurten sturen om de mensen warm te maken voor hun tentoonstellingen.

De nationale instellingen zullen de aanwezigheid van nieuwe doelgroepen moeten staven met jaarlijkse statistieken die ze zelf op basis van de bezoekerscijfers moeten bijhouden.

Meer dan 70 procent van de bezoekers van 'The Art of Bollywood' behoorde tot een 'etnische minderheid'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234