Dinsdag 19/01/2021

Britse modehype Topshop komt naar België

Een nieuw tijdperk breekt aan voor Belgische fashionista’s. Topshop, de populairste winkelketen van Londen maakt zijn langverwachte oversteek naar België. Over enkele weken bieden de conceptstores Hunting and Collecting in Brussel en Ra in Antwerpen een beperkt deel van de collectie te koop aan.

e collecties van Topshop, een Britse winkelketen vergelijkbaar met H&M en Zara, leken voor Belgische modeliefhebbers lange tijd out of reach. Wie op citytrip naar Londen ging, zette naast de Big Ben, Buckingham Palace en Downing Street 10 het modehuis steevast op zijn ‘must see’-lijstje. Hoewel lang niet alle stukken online besteld kunnen worden, kwam Topshop met haar webwinkel in 2000 al een tikkeltje dichterbij. Kwestie van het heen-en-weergereis naar Londen binnen de perken te houden. Maar omdat online shoppen toch altijd een ‘op hoop van zegen’-gevoel met zich meebrengt, vroeg menig modefanaat zich af waarom Topshop niet gewoon naar België kwam. Die gebeden werden verhoord door de conceptstores Hunting and Collecting (Brussel) en Ra (Antwerpen), die binnenkort een beperkte selectie aanbieden.

Vast verkooppunt

In de Londense Topshop in Oxford Street is het aanbod immens. Je vindt er een mix van betaalbare, trendy kledingstukken, accessoires, schoenen en make-up. De collecties volgen elkaar - net als bij Zara - in een hoog tempo op. De populaire keten speelt ook snel in op wat er op de catwalk verschijnt. Trends worden razendsnel opgepikt en vertaald naar het grote, doorgaans jonge publiek. Nu begeeft de hippe modeketen zich voor het eerst op Belgische bodem. “Topshop heeft het initiatief genomen”, vertelt David Flamée, de persverantwoordelijke van de Antwerpse conceptstore Ra. “Zij hebben contact opgenomen met Ra. De voornaamste reden waarom wij zijn ingegaan op hun voorstel, is dat de winkelketen in Londen jonge ontwerpers ondersteunt. Ra ziet zichzelf als een platform voor jonge talenten. Topshop sluit dus perfect aan bij onze visie. Maar ook wij hebben baat bij de samenwerking. Op deze manier bereiken we een jonger publiek, dat minder geld kan besteden aan kleding.”

Topshopfans zullen bij Ra een beperkte selectie in de rekken zien liggen. “Ra maakt zelf de selectie. Uit de verschillende collecties kiezen wij stukken. Enkel de ontwerpen die aansluiten bij Ra’s visie zullen aanwezig zijn in onze winkel”, aldus Flamée. “We hebben een eigenzinnige selectie samengesteld die zowel uit basisstukken als uit eerder experimentele dingen bestaat. Het is zeker niet de bedoeling om te profiteren van de hype en er gedurende één seizoen geld aan te verdienen. Ra ziet de samenwerking op lange termijn en wil een vast verkooppunt worden.”

Nochtans ligt de combinatie tussen de Antwerpse designerstore en het streetwearlabel uit Londen niet zo voor de hand. Ra speelt in een hogere divisie, met dure designerkleding, en hoopt op een drempelverlagend effect. “Bij Ra vind je inderdaad stukken in een hogere prijscategorie, maar we hebben ook goedkopere spullen. Helaas gaan nogal wat mensen ervan uit dat wij enkel peperdure stukken verkopen”, legt Flamée uit. “Via de Topshopcollectie zal een breder publiek zijn gading vinden en zo de andere collectie ontdekken.”

Het Moss-effect

Het succesverhaal van Topshop begint in 1964 in de kelder van Peter Robinson. Hij stampte een kledinglijn uit de grond en verkocht alles aanvankelijk in zijn souterrain. Tien jaar later opende de allereerste op zichzelf staande Topshop zijn deuren. Ondertussen heeft het label zijn bescheiden afkomst ver achter zich gelaten met maar liefst 300 winkels in Groot-Brittannië en 100 vestigingen verspreid over 30 landen. De kledingreus maakt intussen deel uit van de groep Arcadia, die ook Burton, Dorothy Perkins en Miss Selfridge in zijn portefeuille heeft. Topshop heeft zich altijd geprofileerd als mecenas van Britse ontwerpers. Zo geven zij jonge designers een forum tijdens de London Fashion Week. De winkelketen heeft op die manier de carrière van een heleboel modeontwerpers mee vormgegeven. Denk aan Louise Goldin, Jonathan Saunders en - niet onbelangrijk - Kate Moss. De samenwerking met mode-icoon Kate Moss heeft de Britse keten geen windeieren gelegd. Topshop bevestigde niet alleen zijn reputatie als modefenomeen, maar vergrootte ook zijn internationale faam.

Onbereikbaar

Vraag is of de twee hippe conceptstores er wel goed aan doen om in zee te gaan met de modereus. Kleren van Topshop zijn begeerd net omdat ze zo moeilijk te bemachtigen zijn. Hoewel de broeken, jurken en T-shirts op grote schaal worden geproduceerd, bleef het merk in België vrij exclusief. Enkel wie regelmatig het Kanaal overstak, kon pronken met hippe lowbudgetkleren. Iedereen kent dat wel, het gevoel dat je iets van Topshop in je kleerkast moet hebben. Zal dit verdwijnen nu het relatief makkelijk wordt om deze kleren te kopen? Want wat onbereikbaar is, wil je des te liever. David Flamée gelooft niet dat de hype rond het merk zomaar zal overwaaien. “De idee dat je zeker naar Topshop moet als je in Londen bent, zal ongetwijfeld blijven bestaan.

Ra biedt maar een beperkte selectie aan. Wil je de volledige collectie zien, dan moet je nog steeds naar Londen gaan. Daarbij kon je ook al online kopen, echt onbereikbaar waren de kleren dus niet.” En van een bittere concurrentiestrijd tussen de Belgische verkooppunten is al evenmin sprake. “Hunting and Collecting zit in Brussel en wij in Antwerpen. België is groot genoeg voor twee verkooppunten, niet?”, aldus Flamée. “Daarbij is het een goed signaal van Topshop dat zij geen eigen winkel openen, maar nieuwe vormen van verkopen uitproberen.”

Of België Topshop-vrij blijft, is niet helemaal zeker. Rumour has it dat de Britse modegigant via de samenwerking met Ra en Hunting and Collecting de Belgische markt verkent. Dus als we de komende weken met zijn allen als gekken op deze gelimiteerde Topshopcollecties vliegen, strijkt de keten misschien wel definitief neer in ons land. n

n Een beperkt deel van de Britse Topshopcollectie hangt in de rekken bij twee Belgische conceptstores.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234