Zaterdag 04/04/2020

Britse mode voor volgende winter verzoent punk en rebellie met haute couture

Londen zweert bij de jaren tachtig

Londen heeft nooit helemaal afscheid genomen van de punk, maar volgende winter beloven de jaren tachtig stormenderhand terug te keren in de kleerkast. Op voorwaarde dat de Britse ontwerpers, die de voorbije dagen hun collecties toonden, navolging krijgen.

DOOR Agnes Goyvaerts

Londen l Zelfs ontwerpster Pam Hogg, rebel en bekend clubber in de jaren zeventig en tachtig, keerde na tien jaar afwezigheid voor het eerst terug naar de catwalk met een collectie waarin fluorescent patchwork van bont, glanzende leggings, lycra en leder hoge ogen gooiden.

Niet dat het er overal zo wild aan toe ging. Er zijn ook heel wat bedaardere merken, waarin kenmerken van de jaren tachtig wat minder expliciet terugkeren. Betty Jackson is een van de gevestigde waarden en zij maakt kleren voor vrouwen, niet alleen voor meisjes. Geen wonder dat comedy-actrices Dawn French en Victoria Wood bij haar op de eerste rij zitten. Jackson kiest voor comfortabele volumes, jassen met brede schouders, zacht mohair, dikke wol, en om een neus te zetten naar al wie crisis! en grijs! roept, gebruikt ze vriendelijke kleuren als perzik, babyblauw en eigeel. Op satijn en fluweel drukt ze anemonen en irissen, heel Brits.

Ook Nicole Farhi is meer 'dame' dan kind, en de jaren tachtig zijn bij haar herkenbaar in bredere schouders, volumineuze mouwen en oversized jassen van schapenvel. Tweeds in regenboogkleuren, veel goud- en zilverlamé, en tricot met lovertjes beletten dat haar soms erg brave stijl te saai wordt.

Dame Vivienne Westwood, Mrs. Punk in persoon, is 68 jaar maar nog even wild als vroeger. In Parijs toont ze volgende week haar hoofdlijn, in Londen staat haar goedkopere Red Label op de planken. "Ik heb iets intellectueels nodig als inspiratie, anders zou ik geen mode kunnen maken" hoor ik haar zeggen in een videoclipje, opgenomen backstage (ooit nam ze zich voor om de mode achter zich te laten en een literaire salon te beginnen, maar dat bleek toch niet zo'n geweldig succes). Als muze heeft ze haar kleindochter Cora genomen, de dochter van Joe Corré, de zoon die ze had met Malcolm McLaren. Het thema is dus collegemeisjes en als schooldirectrice heeft ze Jo Wood gecast. De ex van Rolling Stone Ronnie Wood draagt een driedelig broekpak en een scharlakenrode cape, gebaseerd op de academische uniformen van King's College. Zoals dat op scholen is, behoren de studenten tot verschillende stammen en zo kan Westwood evengoed goths laten defileren als nerds. Haar herkenbare kleuren en motieven zijn aanwezig, bordeauxrood en eendenblauw, in ruiten of stropdasstrepen, drapages, bustiers en wespentailles.

Punk en couture lijken op het eerste gezicht moeilijk te verzoenen, maar Stephen Sprouse was er in de jaren tachtig in New York een voorvechter van, en ook Karl Lagerfeld heeft dat bij Chanel al wel eens voorzichtig toegepast. De Londense Giles Deacon vertrekt vandaag van de bestudeerde vormen en mooie materialen van couture, maar voegt er punky details aan toe, zoals veiligheidsspelden en studs. Het klinkt wat cliché, maar hij slaagt erin om het geloofwaardig te maken. Een grijze wollen jurk met een strakke rok - denk aan een schoolmeesteres - krijgt een andere betekenis met ruige armwarmers en polsbanden. Aan een zwarte avondjurk met een korsetlijfje hangt een ruwe vissenstaart en de rok van een parelgrijze baljurk bestaat uit vilt met spijkers.

Luella Bartley, uitgeroepen tot Designer of the Year, staat bekend voor haar lieve kleren met een pop twist, of zoals de Britten het omschrijven: 'sloaney pony meets punk princess.' Zij geeft haar 'schattige' jurken een aparte draai met militaire details. Pixie Geldof, dochter van Bob, opent de catwalk in een korte jurk van zwart- en goudbrokaat. Rebellerend schoolmeisje dat naar het bal gaat, dat is het gevoel dat deze collectie moet uitstralen.

Actrice Sienna Miller en haar zus Savannah tekenen samen voor het merk Twenty8Twelve. Dit is geen puur uitbuiten van haar bekende naam, Savannah heeft met vrucht modeschool Central Saint Martins gevolgd en liep stage bij enkele grote Britten. Sienna heeft naar verluidt een natuurlijke flair voor stijl, en zou onder meer voor de terugkeer van de legging hebben gezorgd. Ook hier loopt PIxie Geldof mee, terwijl papa toekijkt.

Jasper Conran is doorgaans nogal bedaard in zijn vrouwelijke, knap gesneden kleren, maar deze keer laat hij zoveel in- en doorkijken dat je niet anders kunt concluderen dan dat we volgende winter massaal terug aan de jarretels moeten. Denk er echter een onderkleedje bij, en er blijven stijlvolle, vrouwelijke mantelpakjes en zwarte jurken over, die heel erg chic kunnen gedragen worden.

Alles bij elkaar toonde Londen een volwassener aangezicht. De creativiteit is niet uitgedoofd, maar het besef begint te dagen dat er ook verkocht moet worden. Nu meer dan ooit, want ook hier werd gewag gemaakt van 'moeilijke tijden'. Vandaag beginnen de wintershows in Milaan, op een lager pitje dan gewoonlijk, en volgende week rondt Parijs af.

n Pixie Geldof opent het defilé van Luella Bartley, papa Bob zat in de zaal.

n Collegestrepen bij Vivienne Westwood, die zich liet inspireren door kleindochter Cora.

n Pofmouwen en royale eighties- vormen bij Betty Jackson.

De creativiteit is niet uitgedoofd, maar het besef begint te dagen dat er, nu meer dan ooit, ook verkocht moet worden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234